Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




Poznajemy kormorany z National Geographic

BLOG

Dzisiaj chciałabym, żebyśmy się przez chwilę przyjrzeli się kormoranom. To jedne z tych zwierząt, które pomimo swojego piękna wzbudzają wiele negatywnych emocji, szczególnie wśród rybaków. Bierze się to z ich żarłoczności – przeciętnie w ciągu dnia zjadają ok. 400–500 g ryb, a niektórzy podają, że nawet 800 g. Innym problemem, jaki stwarzają, jest niszczenie drzew, na których gniazdują. Jednocześnie są to przepiękne ptaki o niezwykłych obyczajach.

Ich zdolności łowieckie wykorzystuje się w Chinach i Japonii, a od niezwykłego kształtu, jaki przyjmują w trakcie suszenia skrzydeł, powstał symbol krzyża.

Kormorany to spore ptaki o długości ciała od 80 do 100 cm. Gdy rozłożą skrzydła, ich rozpiętość może sięgać nawet 160 cm. Możemy podziwiać kormorany siedzące z rozpostartymi skrzydłami w wielu miejscach Gdyni, a w Kątach Rybackich pójść do rezerwatu, w którym gniazdują. W Polsce kormorany są objęte ochroną gatunkową, a rezerwat, w którym możecie je podziwiać i posłuchać niezwykłych śpiewów i kwilenia znajduje się w Kątach Rybackich na Mierzei Wiślanej. (https://parkmierzeja.pl/formy-ochrony-3/rezerwaty-przyrody-6/rezerwat-quotkaty-rybackiequot/). Mało kto wie, że to niezwykle stary gatunek, a jego przodkowie widzieli nawet dinozaury.

Przygotowałam dla Was zajęcia do pracy własnej uczniów. Na zajęcia składają się między innymi filmy National Geographic i BBC, w których uczniowie znajdą odpowiedzi na pytania zawarte w zadaniu Genial.ly, dzięki czemu będą mogli utworzyć hasło ekologiczne. Jest tutaj również zadanie na słownictwo w aplikacji Learning Apps, które uczniowie także mogą wykonać samodzielnie i zaprezentować wynik zadania. Na zakończenie proponuję, szczególnie ósmoklasistom, wykonanie zadania z tłumaczeniem, czyli napisanie zaproszenia lub zrobienie plakatu przeznaczonego dla obcokrajowców, a dotyczącego Rezerwatu Kormoranów na podstawie polskiej strony o rezerwacie. Ponieważ filmów i materiałów jest sporo, jest to doskonałe zadanie do pracy grupowej.

Znajdziecie tutaj kartę pracy nauczyciela i kartę pracy ucznia.
Do dzieła!

INTRODUCTION
STUDENT’S HANDOUT
TEACHER’S HANDOUT

Link do Genial.ly http://bit.ly/kormoranyNGL

 

 

Autor: Ania Leszczyńska, National Geographic Certified Educator

Nauczycielka, trenerka, blogerka; uwielbia się rozwijać i kocha świat; wykorzystuje Skype na lekcjach; wieloletni nauczyciel leader na projektach międzynarodowych; Microsoft Fellow i National Geographic Certified Educator; ambasadorka Wiosny Edukacji; uczy w ZSO 8 w Gdyni należącej do Microsoft Showcase Schools.