Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




Jak lektorzy mogą pomóc w jeszcze lepszym postrzeganiu szkoły językowej?

BLOG

Stwierdzenie, że lektorzy na co dzień kreują sposób postrzegania szkoły przez słuchaczy i rodziców, jest banalne. Dobrze przygotowani, profesjonalni i kreatywni lektorzy są skarbem dla każdej placówki. Jednak bardzo często nie stać nas na zatrudnienie najlepszych, doświadczeni nauczyciele popadają w rutynę, a młodzi przecież gdzieś muszą szlifować swój warsztat.

Co zrobić, żeby praca lektorów pomagała kreować coraz lepszy wizerunek szkoły językowej? Nauczyciele muszą cały czas rozwijać swój warsztat zawodowy oraz doskonalić proces dydaktyczny poprzez wykorzystanie najlepszych osiągnięć metodyki nauczania języków obcych. Odpowiedź oczywista, ale nie daje szybkiego rozwiązania.

Poniżej podsuwamy 10 pomysłów, spoza wąsko rozumianej metodyki nauczania, na to, w jaki sposób w krótkim czasie wpłynąć na wzrost zadowolenia klientów. Lista powstała w dużej mierze dzięki rozmowom z właścicielami i metodykami szkół językowych w całej Polsce. Wiele tych rozwiązań już Państwo stosujecie, ale jeśli chociaż jeden z punktów zainspiruje, cel artykułu zostanie osiągnięty. Charakter tego wpisu pozwala nam tylko zasygnalizować wybrane tematy. Jeśli uznają Państwo, że warto zainteresować się daną kwestią, wystarczy wpisać odpowiednie frazy w wyszukiwarce lub sięgnąć po profesjonalną lekturę.

  1. Lektor zna i realizuje misję oraz wartości szkoły

Szkoły językowe zwykle skupiają się na przedstawieniu metody nauczania, zachęcają potencjalnych klientów szczegółowymi opisami sposobów uczenia. Warto też jasno określić misję szkoły, czyli przedstawić odpowiedź na pytanie „co robimy?” oraz wartości, czyli „co jest ważne dla szkoły?”.

Przykład

Na naszych kursach egzaminacyjnych przygotowujemy młodzież do egzaminów gimnazjalnego i maturalnego z języków obcych, a nasi słuchacze osiągają wyniki o 20% lepsze od średniej dla naszego miasta. Wymagamy od naszych słuchaczy bardzo systematycznej pracy, korzystamy z publikacji renomowanych wydawnictw i szeroko wykorzystujemy multimedia.

Lektor wie, że jego słuchacze muszą osiągnąć wynik co najmniej o 20% lepszy od średniej i że z tego będzie rozliczany. Cała jego praca podporządkowana jest temu celowi. Lektor powinien po każdych zajęciach zadawać pracę domową i konsekwentnie pilnować systematycznej pracy słuchaczy. Jeśli ktoś się ociąga, od razu wysyła sygnał do metodyka lub bezpośrednio do rodziców. Każdy słuchacz musi mieć wysokiej jakości repetytorium, z którym intensywnie pracuje. Do tego lektor na co drugiej lekcji powinien używać multimediów.

Spójność przekazu marketingowego szkoły, wymagań stawianych lektorowi i konsekwentna realizacja tego w praktyce procentują lepszymi efektami dydaktycznymi – i większym zadowoleniem klientów.

  1. NaCoBeZu

Skrót pochodzi od sformułowania „na co będę zwracać uwagę”. Jest to element konspektu zajęć wywodzący się z teorii oceniania kształtującego (ang. assessment for learning). Teoretycznie stosowany jest na każdej lekcji i stanowi oczywisty element pracy lektora. W praktyce często zapomina się o tym, żeby jasno określić, co uczeń będzie umiał na koniec zajęć.

Konsekwentne przedstawianie na początku lekcji celu, a na koniec sprawdzenie, czy udało się go zrealizować, powoduje, że uczeń skupia się na tych najważniejszych elementach i wie, czego się od niego wymaga. Odnoszenie się do tych kluczowych zagadnień w czasie zajęć zwiększa skuteczność pracy lektora oraz świadomość słuchacza. Warto przedstawić tę metodę rodzicom i, jeśli sobie tego życzą, przesyłać im systematycznie informacje o tym, czego ich dzieci się nauczyły. Zadowolenie klientów gwarantowane.

  1. Classroom Management Plan

Konstruowanie grup w szkole językowej opiera się zwykle na dwóch kryteriach – poziomie językowym i wieku. Często mamy słuchaczy o różnych zdolnościach, temperamencie i nawykach związanych z uczeniem się. Każdy z lektorów spotkał się z sytuacją, gdy jedna czy dwie osoby utrudniały pracę w grupie. Wynikało to z różnych przyczyn. Ktoś szybko kończył zadanie i przeszkadzał, inna osoba opóźniała pracę, a reszta się nudziła. Poza tym wielu młodych ludzi po prostu nie potrafi się odpowiednio zachować podczas zajęć.

Przydatnym narzędziem jest Classroom Management Plan. Określamy w nim zasady panujące podczas zajęć. Najprostszy schemat wygląda następująco:

  1. Ustal zasady.
  2. Przedstaw korzyści wynikające z ich przestrzegania i konsekwencje łamania.
  3. Pilnuj tego i bądź konsekwentny.
  4. Obserwuj i wyłapuj zagrożenia.
  5. Jeśli dzieje się coś niepokojącego, szybko reaguj.

W internecie znajdą Państwo gotowe szablony takich planów. Warto zastosować to rozwiązanie, bo badania naukowe i praktyka szkół językowych dowodzą jego skuteczności. Uczniowie czują się bezpiecznie, kiedy znają reguły panujące podczas zajęć. Konsekwencje niepożądanych zachowań nie są traktowane personalnie jako czepianie się lektora. Szkoła, która wprowadza takie plany zarządzania klasą, jest przez rodziców odbierana jako profesjonalna placówka.

  1. Lektor potrafi zachować się w sytuacji kryzysowej

To zagadnienie odnosi się bezpośrednio to punktu 3. Trzeba koniecznie przygotować lektora do radzenia sobie z różnego rodzaju sytuacjami kryzysowymi – związanymi z nauką słuchaczy, ale też niestosownym zachowaniem czy innymi problemami. Wytyczne dla lektorów, jak postępować w trudnych sytuacjach, mogą być elementem Classroom Management Planu.

Jeśli szkoła potrafi sprawnie reagować na konflikty i problemy, w oczach rodziców świadczy to o profesjonalizmie. Wiadomo, że dobrze rozwiązany kryzys można przekuć w swój sukces. Ten sposób działania dotyczy również roszczeń czy pretensji kursantów lub rodziców. Lektor musi wiedzieć, jak reagować.

Każda szkoła – na podstawie własnych doświadczeń czy dostępnych wzorów – powinna przygotować własny kodeks postępowania w sytuacjach kryzysowych. Jest jednak kilka fundamentalnych zasad, których lektorzy powinni przestrzegać i które można wprowadzić z dnia na dzień.

  1. Staraj się przewidywać problemy, obserwując zachowania słuchaczy.
  2. Nie ignoruj niepokojących sygnałów.
  3. Każdą, nawet z pozoru błahą sprawę, traktuj poważnie.
  4. Nie lekceważ uwag słuchaczy lub rodziców.
  5. Każdy zauważony problem zgłaszaj metodykowi lub menedżerowi szkoły.

 

  1. Lektor ma czas dla ucznia poza zajęciami

Każdy słuchacz musi wiedzieć, że lektor znajdzie dla niego czas również poza zajęciami. W praktyce rzadko jest to wykorzystywane, ale wyraźnie komunikowana przez szkołę taka możliwość już sama w sobie daje poczucie bezpieczeństwa. Jeśli czegoś bym nie rozumiał, zawsze mogę pójść do mojego lektora i zapytać.

Sprawdzonym sposobem na to, żeby słuchacze (pośrednio rodzice dzieci) czuli się szczególnie dobrze traktowani, jest wyjście przez lektora z propozycją krótkiej rozmowy przed zajęciami lub po nich. W takim czasie (np. 5 minut) lektor może zapytać o opinię na temat zajęć, pochwalić ucznia, odnieść się do kwestii, o której wspominał uczeń (np. zainteresowania) itp. Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie zasady, że lektor np. 2 razy w czasie semestru poświęca nieco dodatkowego czasu każdemu słuchaczowi. Doświadczenie pokazuje, że jeśli się to robi systematycznie, nie stanowi to problemu dla lektora.

  1. Szkoła oferuje wartość dodaną

Współczesny trend mówi o tym, że naukę języka trzeba łączyć z rozwijaniem wśród uczniów/studentów dodatkowych kompetencji. Możemy je określać kompetencjami XXI wieku bądź też umiejętnościami miękkimi.

Część rodziców ma świadomość tej tendencji i oczekuje od szkoły językowej czegoś więcej niż tylko nauki języka. Warto wyraźnie pokazać, co dodatkowego oferuje szkoła, jakie kompetencje słuchaczy są rozwijane i jakie przynosi to korzyści.

Przy tej okazji zachęcam do zapoznania się z Programem National Geographic Learning, który oferuje szkołom edukacyjną, marketingową i biznesową wartość dodaną.

Pobierz informację – one pager NGL.

  1. Lektor wspiera kreatywność

Podobno współczesna edukacja zabija kreatywność młodych ludzi. Okazuje się, że nie jest trudno zadbać o to, żeby Państwa szkoła językowa nie uczestniczyła w tym procesie. Wręcz przeciwnie, niech dzieci i rodzice widzą, że tutaj kreatywność jest stymulowana i nagradzana.

W zaprzyjaźnionej szkole językowej lektorzy zaczęli od obejrzenia słynnej prelekcji TED Kena Robinsona (poniżej). Potem wspólnie określili 5 działań, które będą wspierały kreatywność słuchaczy. Najważniejsze, że sami uczniowie zauważyli zmianę, a rodzice to docenili.

  1. Storytelling

Storytelling współcześnie podbija świat biznesu i nauki. W edukacji ta technika jest już znana od lat. Lektorzy czasem jednak zapominają, że opowiadanie historii może znacząco wpłynąć na motywację uczniów do nauki. Część nauczycieli nie wie, jak tworzyć dobre historie i jak je wykorzystywać na zajęciach. Zapraszamy do obejrzenia 10-minutowego filmu, w którym Piotr Bucki opowie Państwu, jak konstruować dobre historie i dlaczego zastosowanie storytellingu zaprocentuje wyższym zadowoleniem słuchaczy.

  1. Nauka przyjazna mózgowi

Opinie specjalistów na temat neurodydaktyki są podzielone, ale jedno jest pewne – są narzędzia, które stosowane podczas lekcji pobudzają mózg ucznia do lepszej pracy. Warto poczytać trochę na ten temat i, wzorem jednej z krakowskich szkół, stworzyć listę ćwiczeń/reguł, które podnoszą koncentrację i skupiają uwagę słuchaczy. Przykładem może być rozpoczynanie lekcji od pytania wzbudzającego ciekawość słuchaczy czy wprowadzanie treści rozrywkowych, bliskich zainteresowaniom uczniów.

  1. Oddaj głos słuchaczom

Umiejętność prezentowania to współcześnie jedna z najważniejszych kompetencji zawodowych i społecznych. Warto łączyć naukę języka z jej rozwijaniem. Jedna z trójmiejskich szkół wprowadziła zasadę, zgodnie z którą raz w semestrze każdy słuchacz musi zaprezentować jakiś swój pomysł, przekonać, że jego hobby jest ciekawe, czy udowodnić, że ulubiony zespół jest naprawdę wartościowy. W tej inicjatywie kluczowe są dwa aspekty – słuchacz musi być emocjonalnie związany z tematem prezentacji, a lektor powinien pokazać i krótko przećwiczyć schematy takich wystąpień.

 

 

Witold Chabrowski