Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




Podręczniki – kupować, czy nie?

BLOG

Wielu właścicieli szkół językowych, metodyków, a także nauczycieli zastanawia się, czy podręczniki podczas nauki języka obcego są istotne. Na co dzień spotykam się z bardzo różnymi opiniami. Osobiście mam w tej kwestii własne zdanie – uważam, że znacząco ułatwiają pracę, a przede wszystkim pozytywnie wpływają na rozwój umiejętności kursantów!

A oto kilka powodów, dla których w mojej szkole korzystamy z podręczników.

 

Uporządkowany materiał na odpowiednim poziomie służy poprawie wszystkich umiejętności.

Warto pamiętać o tym, że podręczniki kluczowych wydawnictw, w tym National Geographic Learning, zostały napisane przez doświadczonych metodyków, którzy zajmują się nauczaniem języka od kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu lat. Nie bez powodu to właśnie oni zajmują się uporządkowaniem tematów czy ustaleniem poziomów pewnych (np. gramatycznych) zagadnień. Zarówno gramatyka, jak i treść zawarta w tekstach, materiałach audio czy filmach oraz słownictwo są stopniowane pod względem trudności – im dalej, tym trudniej. W im większym stopniu kursant poznaje język, tym większą ma wiedzę niezbędną do zrozumienia kolejnych tematów i zagadnień. A nie bez znaczenia jest także fakt, że jednocześnie staje się bardziej pewny siebie. Efekty są bardzo szybko zauważalne!

Materiały audiowizualne są przyczynkiem do wielu dyskusji.

Bardzo często nowi kursanci, zwłaszcza dorośli, są zdziwieni, kiedy oznajmiam, że w szkole pracujemy z podręcznikiem. Często wydaje im się, że wystarczy „sobie rozmawiać” po angielsku. Zauważmy jednak, że w życiu rozmawiamy głównie o  sprawach bieżących, komentujemy to, co widzimy, co się dzieje. Program National Geographic Learning jest wypełniony niezwykle atrakcyjną treścią, zarówno jeśli chodzi o teksty, jak i skłaniające do myślenia filmy czy przyciągające wzrok, nieszablonowe fotografie życia codziennego mieszkańców różnych zakątków kuli ziemskiej. Przedmiotem zainteresowania bywa też kosmos. To wszystko skłania naszych kursantów do podejmowania dyskusji. Kilka tygodni temu wraz z szósto- i siódmoklasistami pracującymi z podręcznikiem Look 5 przeczytaliśmy pasjonującą historię Hermana i Candelarii Zapp podróżujących z czworgiem dzieci dookoła świata. Większość grupy nie mogła zrozumieć, jak można się kształcić, pozostając przez długi czas w podróży. Inni bronili natomiast tezy, że to właśnie podróże kształcą najlepiej. Debatom nie było końca!  

Niekserujący nauczyciel to szczęśliwy nauczyciel. Uczeń z podręcznikiem to szczęśliwy uczeń.

Może się wydawać, że to bardzo egoistyczne podejście, ale nie oszukujmy się –  praca z podręcznikiem jest po prostu wygodna. I to nie tylko dla nauczyciela, ale także dla ucznia. Odkąd nie kseruję, oszczędzam mnóstwo czasu. Co więcej, mam pewność, że każda strona, na którą zerkają moi uczniowie, jest przejrzysta i znajdują się na niej wyraźne fotografie i obrazki. To cieszy także kursantów. Nie muszę chyba wspominać o tym, że przestało mnie boleć serce, odkąd nie widzę lądującej w koszu sterty kserówek. 

Podręczniki zawierają dodatkowe materiały, gry i naklejki.

Jednym z powodów, dla których cieszy mnie to, że każda grupa w mojej szkole korzysta z podręczników, jest fakt, że większość z nich zawiera materiały dodatkowe, np. z grupami Impact wycinamy karty do konwersacji czy papierowe kostki i bączki, a z Our World korzystamy z naklejek uwielbianych przez dzieci w każdym wieku. Chociaż w szkole mamy ogromne zaplecze gier planszowych i podręczników z materiałami do kopiowania, moi kursanci, zarówno ci młodsi, jak i ci starsi, chętnie wykorzystują swoje podręczniki w stu procentach. 

Kiedy nie ma mojego ucznia na lekcji, może sam nadrobić materiał.

Zanim przeszliśmy na tryb pracy online, zdarzało się, że wiele osób nie mogło uczestniczyć w lekcjach ze względu na kwarantannę. Oczywiście powodów nieobecności kursanta może być naprawdę wiele – brak czasu, choroba, wizyta u lekarza itd. W takich sytuacjach wielu rodziców pyta lektora prowadzącego, czym zajmowali się uczniowie podczas nieobecności jego dziecka i chętnie razem z nim uzupełnia braki. Wielu dorosłych uczniów robi to samo. Jeśli kursant uczestniczący w kursie Life opuszcza zajęcia, sam może zapoznać się z ich treścią. Co więcej, dzięki specjalnej platformie sam może odtworzyć film czy materiały audio.

 

 

 

 

Autor: Malwina Żyrek

Absolwentka Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych oraz Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Zawsze stawia na praktyczną stronę nauczania w zabawnej i przyjemnej atmosferze. Naucza języka angielskiego na Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy oraz we własnej szkole The Bay Education, której nazwa powstała z miłości do Północnej Kalifornii, a pomysł z zamiłowania do języka angielskiego i spełniania marzeń. W końcu wiele z nich zaczyna się od lepszego angielskiego!