Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




Jak zostać Certyfikowanym Nauczycielem National Geographic

BLOG

National Geographic niewątpliwie wzbudza w nas pozytywne emocje. Dla kochających podróże i świat jest źródłem wielu ciekawych informacji, dla nauczycieli miejscem doskonalenia umiejętności. Blog National Geographic dla nauczycieli jest pełen materiałów przydatnych do wykorzystania na zajęciach i tworzenia pomocy naukowych oraz gotowych lekcji. Jest tam również miejsce, w którym możecie zapisać się na kurs i zostać Certyfikowanym Nauczycielem National Geographic.

Jak to się robi?

Na stronie National Geographic jest wejście pozwalające zapisać się na kurs, które obecnie nie jest aktywne, gdyż właśnie zakończył się nabór na szkolenie zimowe. Nabór na następną, wiosenną edycję rozpocznie się pod koniec lutego. Kiedy zapisujecie się na kurs, musicie być świadomi, że będzie trwał około trzech miesięcy i będziecie musieli poświęcić mu nieco czasu. Jest to czas, w którym wiele się nauczycie i który pozwoli Wam zastanowić się nad swoim sposobem nauczania. Dlatego jestem przekonana, że warto go poświęcić, bez względu na wynik końcowy.

Kurs przeznaczony był do niedawna dla nauczycieli z USA i Kanady, ale zapisuje się coraz więcej nauczycieli z innych części świata. Językiem kursu jest język angielski.

Można się zastanowić, jaki ma związek National Geographic z nauczaniem języka angielskiego w szkole. Dla mnie nauczanie języka zawsze wiązało się z przekazywaniem ciekawych treści i istotnych informacji o świecie. W zasobach National Geographic mamy wiele treści związanych z geografią, biologią, ochroną środowiska, ale też z wiedzą o społeczeństwie, kulturze i problemach społecznych. Jest więc z czego wybierać!

Jak zbudowany jest kurs?

Kurs podzielony jest na cztery części. Przy każdej z nich podany jest czas, jakiego potrzebujecie na jej wykonanie. Nie sugerowałabym się nim zbyt mocno. Mnie osobiście wszystko zajmowało o wiele więcej czasu, być może samo przeczytanie materiałów i umieszczenie wcześniej przygotowanych zadań oraz analiza materiałów kolegów i koleżanek z kursu mieściła się w czasie podanym przez organizatorów.

Kurs dzieli się na wstęp, który nie wymaga zbyt wiele czasu, i trzy główne części, które nazwałam etapami.

  • Wstęp
  • Etap I – Warsztaty
  • Etap II – Przedstawienie swoich zajęć
  • Etap III – Nagranie podsumowujące

Wstęp

Zajmie Wam najmniej czasu. Jest to wprowadzenie do kursu. Tu macie informacje, co będziecie musieli zrobić, możecie sobie ściągnąć dziennik działań i wszystko zaplanować. W trakcie kursu jesteście cały czas informowani, ile macie czasu na zadania i kiedy otwierany jest następny etap.

W części wstępnej poznacie też mentorów.

Etap I

Na tym etapie wybierzecie sobie swojego mentora, teoretycznie nie musicie tego robić, ale ja poświęciłam na to trochę czasu. Będzie to osoba, którą możecie o wszystko spytać i która będzie analizowała Wasze materiały i przekazywała Wam informacje zwrotne.

Poza nią jest jeszcze osoba prowadząca, która czuwa nad całością.

W tej części musicie wstawić trzy przykłady zadań wykonywanych z uczniami, które mają związek z National Geographic Learning Framework [1]. Warto sobie dokładnie przestudiować tabelkę i zastanowić się, czy Wasze przykłady spełniają kryteria i czy odnoszą się do treści National Geographic. Należy też pamiętać, że Wasze zadania będziecie wykorzystywać na ostatnim etapie – przy kręceniu filmu.

I w tym momencie zatrzymajmy się na chwilę przy filmie. Pracą końcową kursu jest film o Waszym nauczaniu zgodnym z treściami i kryteriami National Geographic Learning Framework. Warto o tym pamiętać przez cały kurs i nagrywać sobie krótkie filmy, a także robić zdjęcia z zajęć tak, by zebrać na koniec materiał do skręcenia filmu. Pamiętajcie, że nie jest oceniane to, czy potraficie nagrać film, ale jego zawartość. Ważne jest też to, że ani na zdjęciach, ani na filmie nie mogą być widoczne twarze dzieci.

Materiały, jakie wstawiacie na poszczególnych etapach, są widoczne dla wszystkich uczestników kursu i jednym z zadań jest ich przeglądanie i analizowanie.

Jeśli chodzi o analizowanie zamieszczanych materiałów, to jednym z Waszych zadań jest udzielanie informacji zwrotnej innym nauczycielom biorącym udział w kursie. Jest to bardzo ważny element – z jednej strony poznajecie innych nauczycieli i ich sposób pracy, z drugiej dostajecie od nich informację zwrotną dotyczącą Waszej pracy.

Etap II

W drugiej części obejrzycie webinar, z którego dowiecie się, jakie są Wasze zadania. Wstawicie ponownie dwie lekcje. Teoretycznie powinny się w jakiś sposób wiązać z pierwszym zadaniem, ale najważniejsze jest, żeby się opierały na zasobach National Geographic. W moim przypadku lekcje były zupełnie nowe. Na początku też wymyśliłam nieomalże projekt – rzecz dość skomplikowaną i czasochłonną. Jednak po przedyskutowaniu tego zadania z moją mentorką zmieniłam ponownie koncepcję i zrobiłam lekcje o problemach społecznych, które zajęły mi 3 do 4 godzin lekcyjnych. Starałam się wykorzystać dużo materiałów z National Geographic, ale też dużo zadań było niezależnych.

Jak widzicie, w moim przypadku podczas drugiego etapu dużo decyzji i koncepcji uległo zmianie, ale ten proces pozwolił mi na przetasowanie myślenia o niektórych lekcjach w ogóle. To był bardzo ciekawy miesiąc – bo tyle trwa mniej więcej każdy etap. Bardzo dużo się nauczyłam i zaczęłam zwracać uwagę na rzeczy, na które wcześniej jej nie zwracałam. Wiele razy analizowałam wspomnianą już tabelkę National Geographic Learning Framework, zastanawiając się, czy moje lekcje spełniają kryteria. Miałam wiele obaw, ponieważ jednym z elementów nauczania w duchu National Geographic jest działanie – w przypadku geografii i biologii jest to proste, w przypadku angielskiego i zajęć o społeczeństwie musiałam się trochę pogłowić. Jednak, jak sami edukatorzy National Geographic podkreślają, w tym kursie poszukujecie nowych rozwiązań, wolno wam popełniać błędy, dokonywać korekt i zmian, na tym polega uczenie się. To był drugi bardzo pracowity miesiąc, pełen twórczego myślenia i na to się nastawcie.

Etap III

Trzeci miesiąc kursu i trzeci etap to sfinalizowanie całości Waszego projektu i nakręcenie filmu z całego kursu, a raczej z etapu drugiego, w którym tworzyliście swoje lekcje, gromadziliście zdjęcia, filmy i materiały do złożenia końcowego filmu, nazywanego „Capstone Project”.

W trakcie trwania etapu trzeciego obejrzycie kolejny webinar, będziecie analizować materiały swoich kolegów i koleżanek, a także otrzymywać informację zwrotną. Dostaniecie też dostęp do wstawienia filmu końcowego.

Nakręcenie filmu to nie jest prosta sprawa. Dla dodania animuszu powiem Wam, że był to mój pierwszy film w życiu, dość nieporadny, a zrobienie go zajęło mi chyba z tydzień! Ale to też była dla mnie ciekawa lekcja tworzenia i wykorzystywania nowoczesnej technologii.

Po tym etapie pozostaje Wam tylko czekać na wyniki.

Refleksje

Jak sami widzicie, jeśli się zdecydujecie, czeka Was nieco pracy, ale też dużo refleksji, nowych odkryć i satysfakcji. Cały czas możecie zadawać pytania mentorom, więc jeśli popełnicie jakiś błąd w trakcie, możecie go poprawić. Ja zmieniłam całą koncepcję i zdążyłam mimo to wykonać zadanie.

Ważne jest gromadzenie materiałów w trakcie kursu i dokładne analizowanie wymagań, żeby je spełnić w pracy końcowej.

Nie zamartwiajcie się też tym, że filmy innych nauczycieli są doskonałe, że sadzą rośliny, wykonują różne fascynujące rzeczy w terenie. Musicie znaleźć swoją drogę, pasującą do Waszego przedmiotu i temperamentu, wówczas z pewnością zdobędziecie certyfikat. Podkreślam raz jeszcze, oceniana jest Wasza praca z uczniami, a nie umiejętność kręcenia filmów, dlatego Wasz film może zawierać też zdjęcia statyczne.

Czy warto podjąć się wyzwania?

Moim zdaniem tak. Największą nagrodą, poza oczywiście tytułem, jest to, czego się nauczycie i świeże spojrzenie na Waszą pracę jako nauczyciela.

 

[1]. National Geographic Learning Framework:

https://media.nationalgeographic.org/assets/file/Nat_Geo_Learning_Framework_Attitudes_Chart.pdf

 

Autor: Ania Leszczyńska, National Geographic Certified Educator

Nauczycielka, trenerka, blogerka; uwielbia się rozwijać i kocha świat; wykorzystuje Skype na lekcjach; wieloletni nauczyciel leader na projektach międzynarodowych; Microsoft Fellow i National Geographic Certified Educator; ambasadorka Wiosny Edukacji