Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




TED-Ed Clubs – raj dla uczniów z pasją. Reportaż Małgorzaty Guzickiej.

BLOG

Jeżeli zastanawiacie się co TED i TED-Ed Clubs mają ze sobą  wspólnego, to odpowiedz jest jedna – pasję! To właśnie pasja jest kołem napędowym dla ludzi, którzy tworzą swoje prezentacje i dzielą się swoimi pomysłami z milionami ludzi na całym świecie.

TED-Ed, program edukacyjny konferencji TED, uruchomił swój projekt w styczniu 2013 roku. Jego głównym celem jest pomoc uczniom w przedstawieniu swoich „idei wartych rozpowszechnienia”, pomysłów, które bazując właśnie na ich pasji, mogą zmienić przyszłość i stanowić odpowiedź na wiele problemów dzisiejszego świata. Uczniowie z różnych krajów, w wieku od ośmiu do osiemnastu lat, poprzez udział w klubie mogą, tak jak podczas TED Talks, wyrazić swoje zdanie, przedstawić pasje lub pokazać, co można zmienić w otaczającej ich rzeczywistości i jak to można zrobić.

Mój szkolny TED-Ed klub prowadzę od 2014 roku. W trakcie tych lat mogłam zaobserwować, jak udział w nim zmienia podejście uczniów do tworzenia prezentacji. Najistotniejszą różnicą jest transformacja w postrzeganiu prezentacji przez uczniów – to nie tylko wstęp, rozwinięcie, zakończenie czy popularne „wytnij-wklej”, ale prawdziwie przemyślana opowieść, której wątek jest spójny z tematem i pozwala na prowadzenie całej narracji w logiczny i nieprzypadkowy sposób.

To uporządkowanie myśli, precyzja w konstruowaniu wątku są wynikiem kolejnej umiejętności, którą uczniowie nabywają w trakcie zajęć: krytycznego myślenia. Pytania: „a co byłoby, gdyby? a dlaczego jest tak? a z czego to wynika? czy to jest opinia, czy fakt?” są kwestiami, które muszą poruszyć, przygotowując swój TED Talk. Kolejną zmorą naszych czasów jest nadmiar informacji i źródeł. Wybór tych wartościowych i wiarygodnych wymaga czasu i przemyśleń, dlatego w trakcie trwania cyklu TED-Ed klubu poświęcamy sporo czasu na dobór odpowiednich materiałów źródłowych. To, co mnie najbardziej urzeka w TED-Ed klubach, to pomysły na prezentacje. Uczniowie są kopalnią pomysłów – ich sposób widzenia konkretnych problemów, sposobów na ich rozwiązanie, ich kreatywność, dynamika jest tym, co mnie inspiruje i daje siłę w codziennym nauczycielskim życiu. Ta pasja, która rozświetla ich twarze, ta iskra w ich oczach i siła ich przekazu daje siłę i im, i mnie. Dla uczniów udział w TED-Ed klubie jest czasem jedyną możliwością wyrażenia swojego zdania, pokazania swoich mocnych stron, ale przede wszystkim szansą na zmianę. Ich prezentacje są na koniec cyklu nagrywane, przesyłane do siedziby TED-Ed i umieszczane na kanale TED-ED YouTube. Link do tych prezentacji może być dowodem nie tylko umiejętności ich argumentacji, lecz także umiejętności językowych, bo wszystkie zajęcia są prowadzone w języku angielskim, uczniowie posługują się nim na zajęciach i sama prezentacja jest przedstawiona w tym języku.

W tym roku razem z moimi uczennicami wzięłam udział w corocznej konferencji klubów – TED-Ed Weekend w Nowym Jorku. Konferencje, organizowane od dwóch lat w siedzibie TED, są dla klubowiczów możliwością wymiany doświadczeń i opinii, okazją do obejrzenia na żywo prezentacji wybranych spośród tysiąca filmów nadesłanych na kanał TED-Ed YouTube.

Tegoroczna edycja konferencji była fantastyczna. Młodzi ludzie, których średnia wieku nie przekraczała szesnastu lat, wypowiadali się na tematy aktualne dla dzisiejszych czasów. Rasizm, przemoc wobec kobiet, brak akceptacji wśród rówieśników, niezgoda na eksploatację zasobów naturalnych czy nawet pomysł na ratunek dla ludzi zagrożonych zawałem serca to tylko kilka z kilkunastu zagadnień poruszanych podczas konferencji. Dla mnie jedną z najważniejszych historii była prezentacja Eshy Alwani opowiadającej o swojej codziennej walce, którą prowadzi, chorując na zespół Tourette’a, zaburzenie neurologiczne charakteryzujące się m.in. tikami ruchowymi. „Chciałabym, żebyście spróbowali sobie wyobrazić, jakbyście się czuli, gdyby przez całe dwie minuty wasza prawa ręka machała, przewracalibyście oczami, wasze szczęki zaciskałyby się tak, że zęby mogłyby się połamać. Tak żyłam w wieku sześciu lat, każdego dnia, siedem dni w tygodniu”. To, co dla każdego nastolatka byłoby udręką, Esha przechodzi z uśmiechem i humorem, a pomaga jej w tych niełatwych zmaganiach muzyka. Śpiew przyczynia się do regeneracji mózgu. Esha wykorzystuje ten rodzaj aktywności, by radzić sobie z chorobą, której objawy właśnie podczas śpiewania w ogóle się nie pojawiają. „Stworzyłam wiele tekstów piosenek, ale po jakimś czasie zdałam sobie sprawę, że to muzyka stworzyła mnie” – te słowa zapadły mi głęboko w pamięć.

Zapisałam je, ponieważ poproszono nas, aby zanotować te fragmenty prezentacji, które szczególnie do nas przemówiły i, wierzcie mi, zapisałam ich wiele.

Konferencja to nie tylko prezentacje, lecz także warsztaty i panele dyskusyjne. W tym roku uczniowie uczyli się technik tworzenia animacji poklatkowych oraz rzeczywistości rozszerzonej. To świetna okazja do nauki pod doświadczonym okiem specjalistów, którzy na co dzień tworzą animacje dla lekcji TED-Ed. Panel z kolei dotyczył tematów także bardzo aktualnych: korzystania z mediów społecznościowych. Czy naprawdę potrzebujemy ich codziennie? Czy korzystanie z Instagrama polepsza nasze relacje, czy pomaga nam w naszych związkach? To właśnie na te pytania odpowiadała i publiczność, i zaproszeni goście.

Dołączcie do klubów TED-Ed! Może następnym razem spotkamy się w Nowym Jorku?

Małgorzata Guzicka 

Absolwentka filologii angielskiej UAM w Poznaniu, nauczyciel języka angielskiego w VLO w Legnicy, uczestnik projektu TEd-Ed Innovative Educators 2015 oraz projektu American English AE Teacher 2017, organizowanego przez Departament USA, współorganizator konkursu Zoom in on America Challenge, organizator TEDxSenatorskaStreetED, od 5 lat prowadzi klub 5thLyceum TED-Ed Club w Legnicy