Angielskie filmy nie były nigdy tak łatwo dostępne, jak dzisiaj. Jeśli nauczaliście lub uczyliście się sami języka obcego kilkadziesiąt, kilkanaście, a nawet jeszcze kilka lat temu, zapewne doskonale pamiętacie, że lekcja połączona z oglądaniem materiału wideo nie mogła odbyć się bez dołączanej do książki nauczyciela kasety VHS czy później płyty DVD zawierającej kilka odegranych przez aktorów scen.
Dziś możemy przebierać w różnorakich nagraniach jak w ulęgałkach, korzystając z Instagrama, YouTube’a, TEDtalks czy filmów będących częścią programu podręczników. I chociaż w domowym zaciszu oglądanie ich dla przyjemności przez nauczyciela języka obcego sprawdzi się doskonale, to prezentując film w klasie, musimy zastanowić się, dokąd ma on zaprowadzić naszych słuchaczy. Doskonałym pomysłem będzie połączenie podczas naszych zajęć sprawności receptywnych (tu oglądanie nagrania, słuchanie) z produktywnymi (mówienie lub pisanie). Poniżej znajdziecie kilka pomysłów na to, jak kreatywnie rozgadać naszych słuchaczy po obejrzeniu materiałów wideo.
Pobawcie się w ekspertów!
Nasi słuchacze są ekspertami w rozmaitych dziedzinach, wykonują przeróżne zawody i mają jeszcze więcej nietuzinkowych pasji i talentów. Zapewne zdarza się, że dzielą się nimi podczas zajęć. W tym zadaniu nie chodzi jednak o to, by opowiedzieli o tym, na czym się znają, lecz o tym, czego nauczyli się przed kilkoma minutami podczas obejrzanego przez nich nagrania. Dla przykładu, jeśli grupa obejrzy film na temat Taiko – japońskiej sztuki gry na bębnach (Unit 2f, „Life” Second Edition, intermediate) i wykona zadania podczas seansu (while-viewing tasks), z pewnością będzie wiedziała na ten temat więcej.
Możemy zachęcić więc naszych kursantów do podsumowania wiedzy zawartej w nagraniu oraz do nauki nowego słownictwa poprzez odgrywanie scenek, np. wywiadu. Jeden z uczniów wciela się w eksperta, np. Taiko, drugi w dziennikarza. Rolą dziennikarza będzie zadanie gościowi kilku pytań na temat dziedziny omawianej w nagraniu. W ten sposób nie tylko usystematyzujemy nową wiedzę i słówka, ale także zadawanie pytań czy formy krótkich odpowiedzi.
Co zrobić, jeśli uczeń nie zna odpowiedzi na zaczepkę reportera? Chyba nie zaszkodzi nic sobie dopowiedzieć – w końcu to tylko lekcja języka obcego!
Oczywiście zadanie można modyfikować na różne sposoby, np. zamiast odegrania scenki pomiędzy mistrzem Taiko a dziennikarzem można odegrać podobną – pomiędzy nowicjuszem, który chciałby rozpocząć przygodę z Taiko, a osobą, która od jakiegoś czasu związana jest z tą grupą bębniarzy.
Jeśli film dotyczyć będzie londyńskich czy nowojorskich atrakcji, dlaczego by nie odegrać sceny między zagubionym turystą a rezydentem miasta?
Zagrajcie to!
Wiele filmów, zwłaszcza takich, które są częścią programu podręcznika, zawiera wypowiedzi przechodniów, np. w drugiej edycji „Life” na poziomie pre-intermediate możemy zobaczyć krótkie wideo zaw
ierające wypowiedzi osób odwiedzających park, które opowiadają, jak często i kiedy odwiedzają park oraz co w nim robią. Po wykonaniu zadań (w podręczniku uzupełnianie luk) każdy z uczniów wybiera sobie jednego bohatera.
Pozostali uczestnicy lub partner zadają mu pytania. Na podstawie odpowiedzi wnioskują, w którą osobę z filmu wciela się uczeń. Znów nasi uczniowie utrwalają nowe słownictwo i ćwiczą stawianie pytań i odpowiedzi.
Dodajcie narrację!
Jak zwykle podczas „filmowych lekcji” uczniowie wykonują zadania typu pre-viewing i while-viewing. Po ich wykonaniu włączamy film jeszcze dwa razy, tym razem bez głosu. Zadaniem kursantów jest zrobienie notatek na temat tego, co widzą w poszczególnych częściach nagrania. Możemy rozpisać im tytuły podtematów i czas ich trwania, tak jak robią to autorzy „Life” przy lekcji na temat kolei w Indiach (Unit 3f, „Life”, pre-intermediate):
Rush hour in Mumbai (0–15), On the train (16–38), The workforce (39–50), At the station (5160).
Warto przydzielić tematy grupom lub poszczególnym osobom. W ten sposób słuchacze będą mogli się łatwiej skupić, a także mniej stresować. Po wykonaniu notatek włączamy ponownie film bez głosu i prosimy kursantów o przeprowadzenie narracji.
Na początku zadanie spotyka się często z dezaprobatą, ale efekty są tak imponujące, że zarówno uczeń, jak i nauczyciel czują, że było warto!
Więcej o naszym kursie dowiesz się tutaj:
https://www.eltngl.com/sites/Life2e/home
Tutaj zerknijcie na Książkę Nauczyciela i sample rozdziałów: https://www.dlanauczyciela.pl/…/studenc…/life-second-edition
????????????O szczegóły dopytaj naszych niezastąpionych Key Account Managers: https://nglearning.pl/kontakt/
Autorką artykułu jest Malwina Żyrek
Absolwentka Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych oraz Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Zawsze stawia na praktyczną stronę nauczania w zabawnej i przyjemnej atmosferze. Naucza języka angielskiego na Wyższej Szkole Bankowej w Bydgoszczy oraz we własnej szkole The Bay Education, której nazwa powstała z miłości do Północnej Kalifornii, a pomysł z zamiłowania do języka angielskiego i spełniania marzeń. W końcu wiele z nich zaczyna się od lepszego angielskiego!