Sprawdziliśmy, jak naprawdę wygląda edukacja językowa w Polsce. Przepytaliśmy ponad tysiąc nauczycieli, uczniów i rodziców. Poprosiliśmy ekspertów o komentarz. Zebraliśmy dane i znamy fakty. I choć widzimy wiele dobrych praktyk, raport pokazuje jasno – wciąż są obszary, które wymagają zmiany. Od braku komunikacji w języku obcym, przez niską samoocenę uczniów, aż po brak tematów bliskich młodym ludziom.
Dlaczego mimo tylu lat nauki wciąż trudno nam mówić po angielsku?
Jakich tematów i kompetencji brakuje w programach nauczania?
Co o edukacji językowej mówią ci, którzy ją tworzą – i ci, którzy w niej uczestniczą?
POBIERZ RAPORT PONIŻEJ!
Nasze rozwiązanie
Zbadaliśmy, czy edukacja językowa pomaga młodym ludziom porozumiewać się, współpracować i rozumieć świat.
- Zebraliśmy twarde dane.
- Przeanalizowaliśmy najczęstsze problemy.
- Poprosiliśmy ekspertów o komentarz.
Efekt? Raport, który nie tylko podsumowuje stan językowej edukacji w Polsce w 2025 roku, ale też wskazuje kierunki realnej zmiany – od sali lekcyjnej po systemowe rozwiązania.
Bo choć wiele szkół wykonuje ogromną pracę, wciąż zbyt wielu uczniów nie ma szansy w pełni rozwinąć swojego językowego potencjału.
A przecież język to nie tylko kompetencja – to klucz do przyszłości.
Kilka faktów o raporcie
830 ankietowanych – nauczyciele, uczniowie, rodzice i właściciele szkół
11 ekspertów i praktyków – którzy komentują, analizują i dają rekomendacje
6 obszarów tematycznych – od komunikacji po wyzwania przyszłości
Ten raport to wezwanie do działania – dla szkół, nauczycieli, wydawców i decydentów. To również przypomnienie, że język to coś więcej niż słówka i czasy. To narzędzie do zmieniania świata.
Co znajdziesz w środku?
Wnioski z ogólnopolskiego badania
- Cytaty, które zostają w głowie
- Twarde dane i miękkie refleksje
- Mapę kluczowych wyzwań
- Komentarze metodyków, nauczycieli, ekspertów i znanych osób
- Inspirujące rekomendacje dla Ciebie i Twojej szkoły
Pobierz raport o stanie edukacji językowej w Polsce
Pobierz raport – zobacz, gdzie jesteśmy i dokąd możemy dojść.
Bo edukacja językowa w Polsce zasługuje na więcej, a my w National Geographic Learning chcemy być częścią tej zmiany!
Jak powstał ten raport?
Pomysł narodził się w styczniu – z potrzeby działania, ale też z chęci stworzenia czegoś ważnego i spójnego z naszymi tegorocznymi priorytetami: troską o zrównoważoną przyszłość i realnym wsparciem edukacji językowej w Polsce. Od samego początku raport był nierozerwalnie związany z konkursem „Szkoła Zrównoważonej Przyszłości”. Początkowo myśleliśmy o kameralnej inicjatywie – spodziewaliśmy się udziału około dziesięciu szkół i kilkuset oddanych głosów.
Tymczasem do konkursu zgłosiły się 23 szkoły językowe z całej Polski, a liczba głosów przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania – 1382 osoby: rodzice, uczniowie, lektorzy i członkowie lokalnych społeczności zabrali głos w sprawie jakości i kierunku edukacji.
Badanie zakończyło się w marcu, a przez kolejne trzy miesiące pracowaliśmy nad jego opracowaniem. Analizowaliśmy odpowiedzi, porządkowaliśmy dane, wyławialiśmy wspólne wątki i szukaliśmy głębszego sensu w historiach, które do nas spłynęły. Zaprosiliśmy do współpracy ekspertów, metodyków i praktyków, którzy pomogli nam spojrzeć na wyniki szerzej i wprowadzić do raportu nie tylko dane, ale i doświadczenie płynące z codziennej pracy edukacyjnej.
Od marca do czerwca raport nabierał kształtu – treściowego i graficznego. Za jego koncepcję i realizację odpowiadały Ola Marchwian i Karolina Kępska, które od początku prowadziły ten projekt z uważnością, determinacją i wielką dbałością o każdy szczegół. To dzięki nim dziś możemy oddać w Wasze ręce publikację, która nie tylko pokazuje, jak jest, ale przede wszystkim inspiruje do tego, co może być możliwe.
To nie wszystko co robimy dla edukacji językowej w Polsce!
Raport, który oddajemy dziś w Wasze ręce, to tylko jedno z wielu działań podejmowanych przez #teamNGL, by wspierać szkoły językowe, nauczycieli i edukatorów w Polsce. Tworzymy materiały, prowadzimy szkolenia, dzielimy się wiedzą i pomagamy budować przyszłość edukacji językowej – z sensem, wartościami i realnym wpływem.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak wygląda współpraca z nami, poznaj nasz program Proud Users of National Geographic Learning i zobacz, jak możemy pomóc rozwijać Twoją szkołę.