Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




It all starts with just one picture…! – szalony warsztat metodyczny podczas NGL Day!

BLOG

Jak przygotować warsztat dla uczestników NGL Day 2023, który byłby dynamiczny, stosunkowo krótki oraz, co najważniejsze, elastyczny pod kątem liczby uczestników? To proste! Wystarczy połączyć przepiękne i stymulujące zdjęcia od National Geographic, świetne metodyczne pomysły i odrobinę szaleństwa! 

 

 

Dlaczego warsztat na NGL Day? 

Szukaliśmy sposobu na to, aby przełamać lody i nawiązać z uczestnikami naszej konferencji jak najbliższy kontakt, a przy tym zaoferować doświadczenia, które będą mogli przenieść na grunt swoich zajęć.

Chcieliśmy też pokazać, jak jedno niepozorne zdjęcie może wywołać lawinę dyskusji i językowego kontentu. A przede wszystkim zależało nam, żeby każda obecna osoba mogła (jeśli zechce) na własnej skórze przetestować ideę pracy z materiałami NGL, uśmiechnąć się, porozmawiać i wziąć sprawy w swoje ręce.  

 

Czy się udało?

Zdaniem naszych uczestników — tak! W korytarzowym warsztacie wzięło udział ponad 40 osób, które śmiały się, rozmawiały i wymieniały pomysłami.  Jak przeprowadzić taką aktywność u siebie? 

Krok 1 Przygotowanie 

Przygotuj wybór zdjęć z naszego Photobanku (TUTAJ ARTYKUŁ i plik do pobrania). Potrzebujesz jedno zdjęcie na dwie uczestniczące w aktywności osoby.

 

  • Postaraj się dobrać zdjęcia tak, by były nieoczywiste, prowokujące dyskusję, ciekawe i przyciągające wzrok. Zdjęcia przetnij na dwie części i schowaj je w osobnych kopertach.
  • Potrzebujesz jeszcze kartek formatu A4 z napisanymi na nich question words – why, where, who, how many… – ich poziom możesz dobrać do umiejętności językowych uczestników, ale upewnij się, że masz ich co najmniej tyle, ile zdjęć (mogą się powtarzać).
  • Zwróć uwagę na miejsce, w którym chcesz przeprowadzić aktywność. Przyda się spora przestrzeń. 

 

Krok 2 Szukamy par 

  • Rozdaj uczestnikom koperty i wyjaśnij, że już za moment ich zadaniem będzie przyjrzenie się fragmentowi zdjęcia, który wyjmą z koperty i odnalezienie brakującej połówki wśród innych uczestników gry, bez pokazywania swojego fragmentu.

 

  • Zachęć do opisywania swoich zdjęć, podawania cech charakterystycznych i wyrażania czego szukają na brakującym kawałku.
  • Uczestnicy mogą swobodnie się przemieszczać i ze sobą rozmawiać.
  • Pary, które się odnalazły stają obok siebie w wyznaczonym miejscu.
  • Jeśli poszukiwanie połówek trwa zbyt długo, możesz rozważyć zniesienie zasady niepokazywania swoich zdjęć. 

 

Krok 3 Pytania 

  • Gdy wszystkie pary szczęśliwie odnajdą swoją drugą połówkę, poproś je o ustawienie się twarzą do siebie w kole, tak by wszystkie tworzyły dwa okręgi — wewnętrzny i zewnętrzny. 
  • Na podłodze pomiędzy nimi połóż kartkę z question word.
  • Zadaniem każdej pary jest zadanie sobie wzajemnie pytania dotyczącego ich obrazka rozpoczynające się od question word widocznego na kartce przed nimi.
  • Daj każdej parze około 45-60 s na zadanie sobie pytań i odpowiedzi na nie.

 

  • Następnie poproś uczestników o pozostawienie zdjęcia na miejscu, gdzie stoją i przesunięciu się o jedno miejsce – w prawo (krąg wewnętrzny) i w lewo (krąg zewnętrzny).
  • W ten sposób w nowej rundzie każdy uczestnik ma nowego partnera, nowe zdjęcie oraz nowe question word. Możecie w ten sposób zmieniać się dowolną ilość razy.  

 

Krok 4 Podsumowanie 

  • Rozdaj uczestnikom ołówki oraz karteczki post-it i poproś o chwilę namysłu nad tym, czego w tej aktywności doświadczyli.
  • Niech ulubione pytania, które usłyszeli lub stworzyli znajdą się na karteczkach.
  • Przyczepcie je następnie do tablicy.
  • Czy uda wam się teraz dopasować pytania do zdjęć, których dotyczyły? 
 

Dlaczego warto ukraść ten pomysł na swoje zajęcia? 

To nie tylko zadanie, które jest łatwe w przygotowaniu i atrakcyjne dla uczestników, ale przede wszystkim wypełnione pracą językową.

  • Zdjęcia pobudzają kreatywność i zmuszają do używania zaawansowanego słownictwa i struktur, by je opisać.
  • W kolejnym kroku to doskonała okazja do treningu zadawania pytań, które sprawiają uczniom mnóstwo kłopotu. A że pytanie musi mieć określoną formę i odnosić się do zdjęcia, znów aktywujemy struktury odpowiedzialne za kreatywność, ale też syntezę informacji i logiczne myślenie.
  • Dzięki zmianie partnerów uczestnicy mają szansę porozmawiać z osobami o różnych doświadczeniach i kompetencjach językowych, ćwicząc tym samym swoje umiejętności komunikacyjne, ale też inspirując się wzajemnie.
  • Nie lekceważ ostatniego etapu aktywności, czyli refleksji. Zadanie polegające na wypisaniu ulubionych pytań, zmusza do przypomnienia sobie ciekawych struktur, które uczniowie otrzymali od swoich kolegów. Mózg uwielbia takie niespodziewane zwroty akcji!

Połączenie pytań ze zdjęciami to już czysta zabawa, ale niepozbawiona wartości językowej. Pozwala utrwalić pytania, zyskać nowe słownictwo, ale też wymienić się doświadczeniami i podsumować całość aktywności.  

 

Szczegółową relację z NGL Day 2023 znajdziesz TUTAJ

 

 

 

 

 

Autorka: Ola Marchwian

Metodyk #teamNGL, autorka bloga i podcastu Metodyka Języka. Prowadzi szkolenia i webinary oraz wspiera właścicieli małych szkół językowych w prowadzeniu biznesu. Fanka uczenia w ruchu i recyklingu materiałów edukacyjnych. Prywatnie mama niesfornego bobasa i właścicielka jeszcze bardziej niesfornego kota. Gdyby mogła, całymi dniami uprawiałaby zimowe sporty.