Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




10 przepisów na skuteczną lekcję powtórzeniową z NGL

BLOG

Listopad to znakomity czas na pierwsze kumulatywne powtórki materiału. Niezależnie od tego, czy Twój kurs wystartował we wrześniu, czy w październiku, przez kilka tygodni nauki uzbierał się spory zasób słownictwa i struktur, do których warto wrócić. Jak zrobić to w sposób kreatywny, atrakcyjny i skuteczny? Sprawdź nasze pomysły na lekcję powtórzeniową! 

Dobra powtórka, czyli jaka? – jak powtarzać materiał 

Powtórka, która będzie skuteczna, powinna przede wszystkim łączyć w sobie różne kompetencje. Nie wystarczy powtórzyć samo słownictwo czy przećwiczyć gramatykę „na sucho”.

Rzeczywiście dobre aktywności powinny łączyć w sobie różne elementy przepracowanych zagadnień i angażować ucznia do mówienia, słuchania, pisania czy czytania. Idealnie, jeśli treści i działy tematyczne mogą się ze sobą przeplatać i zazębiać. W ten sposób uczeń zyskuje nowe konteksty i uczy się stosować wiedzę w różnorodnych sytuacjach. Powtórka staje się wtedy tak naprawdę poszerzeniem kompetencji ucznia!

Dobrze poprowadzone powtórzenie jest jednak przede wszystkim angażujące i wywołujące emocje. To właśnie zaangażowanie ucznia daje do mózgu sygnał o wartości danego ćwiczenia, co sprawia, że łatwiej dotrzeć do zgromadzonej wiedzy i pozostaje ona dłużej aktywna.  

Jak przygotować powtórkę? 

  • Rozpocznij od wybrania zakresu materiału, który w skład powtórki ma wchodzić.
  • Wypisz słownictwo i struktury, które są najistotniejsze.
  • Stwórz pytania (lub wykorzystaj gotowe) – masz tu pełną dowolność! Równie dobrze sprawdzą się zdania z lukami do uzupełnienia, pytania prawda-fałsz, lista słownictwa z definicjami, flashcardy, minidialogi czy zdania z błędami do wychwycenia.
  • Oprócz tego zaplanuj, jaki czas chcesz przeznaczyć na powtórkę (całą lekcję czy tylko jej część?) oraz liczbę aktywności.
  • Przygotuj niezbędne gadżety i pomoce, które uatrakcyjnią przygotowane zadania.
  • Dobrym pomysłem będzie też przygotowanie sobie pustej kartki, na której zanotujesz swoje obserwacje — najczęściej pojawiające się błędy, uczniowie, którzy nie radzą sobie z materiałem czy struktury sprawiające trudność. 

Przykładowe aktywności powtórkowe — jak powtarzać materiał? 

Lubię projektować aktywności tak, by móc wykorzystać je wielokrotnie, najlepiej w różnych grupach wiekowych. Dlatego poniższe pomysły sprawdzą się przy powtórkach dowolnych tematów (wystarczy „włożyć” w nie odpowiednie pytania, dostosowane do powtarzanego materiału) i mogą służyć Ci przez długi czas.  

Lekcja powtórzeniowa –  3 TOP pomysły na powtórki!  

#1 Rock, scissors, paper 

W tej grze wykorzystamy klasyczną zabawę w kamień-papier-nożyce. Usiądź wraz z uczniami w kole, na środku połóż karty z powtórkowymi pytaniami (w dowolnym formacie). Uczeń, który rozpoczyna grę, wybiera sobie przeciwnika. Para pojedynkuje się na kamień-papier-nożyce. Uczeń, który zwycięży (lub przegra – to zależy od Ciebie!) zgarnia kartę ze stosu i odpowiada na powtórkowe pytanie. Następnie wybiera innego przeciwnika i ponownie się z nim pojedynkuje. Jeśli wygra — znów odpowiada na pytanie, jeśli natomiast przegra pojedynek, to zwycięzca przejmuje pytanie i wyzywa na pojedynek kolejną osobę. Gramy w ten sposób do wykończenia puli pytań. 

#2 Hot seat 

W tej grze najlepiej sprawdzą się zadania z pytaniami lub definicjami słów. Podziel uczniów na dwie drużyny i rozmieść po przeciwnych stronach sali. Pośrodku ustaw krzesło (“hot seat”), na którym siada uczeń z rozpoczynającej gry drużyny. Zadaj uczniowi pytanie, na które ten powinien odpowiedzieć w wyznaczonym czasie (np. 5s). Jeśli uczeń odpowie poprawnie, na jego miejscu siada kolejna osoba z jego drużyny i również otrzymuje pytanie. Natomiast jeśli odpowiedź była niepoprawna, drużyny zmieniają się i na krześle siada uczeń z przeciwnego teamu. Zza każdą poprawną odpowiedź drużyna otrzymuje punkt, na koniec gry zwycięża team z wyższym wynikiem.  

 

#3 The unfair game 

To nie będzie uczciwa gra! Ale nie oznacza to, że nie będzie atrakcyjna i szalenie angażująca! Podziel uczniów na mniejsze drużyny (dowolna liczba). Zaprezentuj uczniom przygotowaną wcześniej planszę (w wersji papierowej, na tablicy czy w formie prezentacji). Każde pytanie znajdujące się na planszy powinno mieć wcześniej przypisaną wartość punktową — u mnie jest to od –80 do 80. Uczniowie nie znają wartości poszczególnych pytań, dlatego wybierając swoje zadanie, mogą zdecydować, czy punkty przeznaczone zostaną dla nich, czy dla przeciwników. Wszystkie punkty zliczamy i na koniec wygrywa drużyna, której udało się zebrać ich najwięcej.  

 

Mało Ci? Pozostałe 7 pomysłów znajdziesz w nagraniu poniżej, złap je wszystkie i wybierz swoje TOP 3, które wykorzystasz podczas listopadowych powtórek już podczas najbliższych lekcji. Warto myśleć kreatywnie!