Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




Rekomendacja jest wszystkim.

BLOG

Jakiś czas temu przeprowadziliśmy badania rodziców, których dzieci uczą się w szkołach językowych w kilku miastach w Polsce. Ponad połowa wskazała, że jedynym czynnikiem, który zadecydował o wyborze szkoły dla dziecka była rekomendacja rodziny lub znajomych. Około 25% wskazało rekomendację osobistą i jednoczesne zbieranie informacji w Internecie.

Inne badania (Nielson Global Trust) wskazują, że ponad 90% konsumentów ufa opiniom rodziny i znajomych na temat produktów i usług. 70% wierzy w rekomendacje umieszczone na forach internetowych i mediach społecznościowych. Tylko kilkanaście procent deklaruje wiarę w przekaz reklamowy.

To oczywiste, że wybiera się produkty lub usługi polecane. Jak wykorzystać naturalne kanały komunikacji dotychczasowych i potencjalnych nowych klientów w promocji szkoły językowej? Jak pokazać, że WARTO UCZYĆ SIĘ W TWOJEJ SZKOLE JĘZYKOWEJ?

Zapraszamy do rozmowy o marketingu szeptanym, marketingu rekomendacji. Tymi sformułowaniami określa się działania firm, których celem jest spowodowanie, aby dotychczasowi klienci dzielili się pozytywnymi opiniami o produktach lub usługach, a potencjalni nowi klienci trafiali na takie właśnie opinie. W kolejnych artykułach na naszym blogu chcemy podzielić się z Państwem wiedzą na temat marketingu szeptanego i zainspirować do działań, które spowodują, że opinia o tym, że warto uczyć się w Twojej szkole językowej – stanie się powszechna.

Szybko czy organicznie?

Jeśli zależy Państwu na szybkim działaniu, można oczywiście skorzystać z usług profesjonalnej firmy. Opinie o szkole pojawią na forach internetowych i w mediach społecznościowych. Określamy to mianem buzz marketingu – w wielu miejscach będzie się mówiło (pisało), pozytywnie, o tym, że szkoła oferuje dobrą jakość. Fundamentalną kwestią związana z tego typu promocją szkoły jest wiarygodność. Profesjonalne i etyczne podejście wymaga, żeby wszystkie informacje o oferowanych usługach były prawdziwe. Tylko wtedy można liczyć na długoterminowy efekt. Generalnie współczesny marketing opiera się na rzetelności przekazywanych informacji. Firmy realizujące kampanie marketingu szeptanego oferują pakiety usług, co pozwala na dopasowanie oferty do możliwości budżetowych klienta.

Wspomniałem o tym, że część potencjalnych klientów szuka opinii o szkołach w Internecie. Zwykle wpisuje się w wyszukiwarkę nazwę szkoły lub całą frazę np. szkoły językowe Kraków opinie. Warto sprawdzić czy i jeśli tak, w jakim kontekście pojawia się nasza szkoła. Kwestie kampanii SEO/SEM to oddzielny duży temat, ale warto skorzystać z dostępnych już narzędzi. Przykładem jest największa polska porównywarka szkół językowych langzie.pl. Dobry wpis w tym serwisie spowoduje,  że nazwa szkoły i opis usług będą pojawiać się w pożądanym przez Państwa pozytywnym kontekście.

Oprócz działań w sieci, istnieją również obszary realnej rzeczywistości, gdzie mogą być podejmowane działania marketingu szeptanego. Zachęcam do zapoznania się z takimi pojęciami jak product seeding – w przypadku szkoły językowej oznacza to wszelkiego rodzaju dni otwarte czy lekcje pokazowe, CSR – działania na rzecz społeczności lokalnej czy evangelist marketing – rozpowszechnianie opinii przez rodziców/słuchaczy zachwyconych usługami szkoły.

W naszych artykułach chcemy skupić się na organicznych sposobach zadbania o dobrą opinię o szkole językowej. Wskażemy obszary działalności, dzięki  którym będą Państwo mogli pośrednio, ale trwale, wpływać na mechanizmy komunikacji niekontrolowanej – na to co mówi się o szkole w Internecie i ‘na mieście’.

Momenty prawdy.

lektorzy nieprzygotowani
wszystko organizowane na ostatnią chwilę
zajęcia sprowadzają się do pracy z podręcznikiem, który miałem w szkole
gramatyka, gramatyka… ehhh – tylko tym się zajmuje
jednym słowem porażka – straciłem tam jeden semestr

Powyższy cytat pochodzi z jednego z forów internetowych, gdzie prowadzone są dyskusje na temat wyboru szkół językowych. Nawet jeśli wiele takich opinii jest niesprawiedliwych czy po prostu nieprawdziwych, ktoś to czyta i bierze pod uwagę.

Na pozycję rynkową szkoły językowej wpływa wiele elementów:

  • jakość procesu dydaktycznego,
  • organizacja pracy szkoły,
  • ceny,
  • lokalizacja i lokal,
  • konkurencja,
  • promocja,
  • jakość pracy lektorów,
  • zadowolenie słuchaczy,
  • zadowolenie rodziców (jeśli słuchaczami są dzieci).

W ostatnich trzech obszarach najczęściej występują tzw. momenty prawdy czyli sytuacje, kiedy klient styka się z nasza ofertą i ma to wypływ na jego decyzje zakupowe (zapisać dziecko do tej szkoły czy szukać innej, zostać na kolejny rok czy zmienić szkołę). 

Warto przygotować sobie listę takich momentów prawdy, stworzyć ‘customer journey’ oddzielnie dla potencjalnych nowych klientów i dla tych, którzy już korzystają z usług szkoły językowej. Kolejny krok to analiza, co się dokładnie dzieje podczas tych sytuacji. Potem należy określić, co trzeba poprawić lub  zmienić. Ostatni etap to wprowadzenie tych zmian w życie. Gwarantujemy, że przejściu tego procesu opinia o Państwa szkole będzie jeszcze lepsza niż dotychczas.

Wakacje do dobry czas na to, by przypomnieć sobie tajniki marketingu szkoły językowej, opracowane przez Piotra Buckiego. PRZECZYTAJ WPISY PIOTRA, obejrzyj materiał video na YouTube – dzięki temu poczujesz się pewniej, opracowując kampanię reklamową swojej szkoły językowej.