Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




Reflect, review, refine – czym jest myślenie refleksyjne?

BLOG

W dzisiejszych czasach nikt nie ma wątpliwości, że dla młodych ludzi jednym z najistotniejszych elementów edukacji jest rozwijanie umiejętności, które przydadzą się w przyszłym życiu zawodowym i społecznym. Myślenie refleksyjne, będące jedną z kluczowych kompetencji we współczesnym świecie, to umiejętność analizy i wyciągania wniosków z naszych zachowań i doświadczeń. Innymi słowy, to umiejętność zastanawiania się nad tym co robimy i jak to robimy, oraz zastosowanie tej wiedzy w celu osiągnięcia lepszych rezultatów w przyszłości.

 

 

 

 

Dlaczego warto rozwijać myślenie refleksyjne u studentów? – 10 korzyści:

  1. Zwiększa świadomość poprzez lepsze zrozumienie siebie i swojego otoczenia.
  2. Przygotowuje do skuteczniejszego rozwiązywania problemów i podejmowania decyzji.
  3. Rozwija kreatywność i twórcze myślenie.
  4. Pozwala na lepsze zrozumienie materiału i przyswojenie go na dłuższy czas.
  5. Rozwija umiejętności i strategie uczenia się.
  6. Ułatwia radzenie sobie z trudnymi emocjami i sytuacjami.
  7. Zwiększa pewność siebie.
  8. Pozwala osiągnąć wyższy poziom dojrzałości społecznej.
  9. Pozwala na poznanie swoich mocnych stron oraz obszarów nad którymi warto popracować.
  10. Rozwija umiejętność ewaluacji własnych postępów.

 

Jak rozwijać myślenie refleksyjne na zajęciach?

Istnieje wiele różnych metod i narzędzi, które można wykorzystać do tego celu.
Jednym z przykładów jest model Bortona, który składa się z trzech kroków zdefiniowanych za pomocą pytań:
  • Co? (What?),
  • Co z tego? (So what?),
  • I co teraz? (Now what?).

 

Kolejnym narzędziem jest cykl refleksyjny Gibbsa, który składa się z sześciu etapów:
  • opis doświadczenia,
  • uczucia i myśli,
  • ocena,
  • analiza,
  • wnioski,
  • oraz plan działania.

 

Istotne jest, aby praca nad rozwijaniem myślenia refleksyjnego odbywała się systematycznie i idealnie, gdyby łączyła w sobie elementy umiejętności językowych, akademickich i społecznych.

 

Takie rozwiązanie oferuje ‘Reflect’ – nowy tytuł Academic English od National Geographic Learning:
Dowiedz się więcej:

Reflect – Reading & Writing

Reflect – Listening & Speaking

 

‘Reflect’ pozwala na pracę nad rozwojem myślenia refleksyjnego w regularny i angażujący sposób. Zawarte w podręczniku praktyczne ćwiczenia pozwalają na rozwijanie refleksyjności na różnych poziomach zaawansowania językowego (A1-C1), jednocześnie podnosząc kompetencje w zakresie umiejętności akademickich.

 

Zajrzyj do sklepu

Obejrzyj webinar z Martą Nowak

 

ZAPRASZAMY!!

W grupie FB (tylko dla zweryfikowanych) pracowników uczelni wyższych często podejmujemy temat English for Academic Purposes, English for Special Purposes, Business English oraz General English dla dorosłych. Jesteś wykładowcą akademickim? – DOŁĄCZ DO NAS!

Więcej o naszych publikacjach dowiesz się od Adriana Chróstowskiego!

 

 

 

Autorka: Marta Nowak

Pracuje jako nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie koordynuje i prowadzi zajęcia Academic Writing oraz Academic Presentations na studiach anglojęzycznych. Współpracuje również z Uniwersytetem Durham gdzie jest częścią zespołu, który nadzoruje pracę wykładowców na kursach EAP. Jej pasja do nauczania języka angielskiego rozpoczęła się w 2003 roku, a od kilku lat specjalizuje się w nauczaniu pisania oraz umiejętności akademickich. Jest również trenerem, dyplomowanym coachem oraz egzaminatorem Cambridge i IELTS.
Wspólnie z National Geographic Learning wspiera nauczycieli języka angielskiego na uczelniach w zapewnianiu studentom rozwoju umiejętności akademickich.