Skuteczne nauczanie języka angielskiego w grupie dorosłych będzie różniło się od nauczania dzieci i młodzieży. Dorosły kursant ma inne potrzeby i motywacje niż młodsi uczniowie, co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie w strategiach i technikach, jakie dobierzemy do pracy z nim.
Jak uczą się dorośli?
Dorosły musi wiedzieć, dlaczego czegoś ma się nauczyć. W tym przypadku argumenty w postaci “kiedyś Ci się to przyda” nie będą już skuteczne. Dopiero czytelna wizja i nazwane zastosowanie danej wiedzy sprawia, że dorosły uczeń widzi sens angażowania się w daną aktywność. Idealnie, jeśli nowo nabyta wiedza jest możliwa niemal od razu do przetestowania np. W scenkach, pojawia się w branżowych tekstach lub w oglądanym w wolnym czasie filmie. Takie dostrzeżenie sensu nauki pomaga utrzymywać motywację dorosłego ucznia na wysokim poziomie. Sama motywacja do nauki także różni się od tej, którą możemy obserwować wśród dzieci i nastolatków. Dorosły nie ma już potrzeby uczyć się dla ocen czy aprobaty, dlatego jego motywacja ma charakter wewnętrzny – uczy się, ponieważ widzi w tym wartość i chce to robić.
Czy dorosły potrzebuje nauczyciela?
Najczęściej tak, ale w zupełnie innej formie niż młodsi kursanci. Jako że dorosły jest wewnątrz sterowny i potrzebuje znacznie mniej motywacji zewnętrznej, lektor może przyjąć rolę przewodnika po świecie języka i swoistego mentora.
Dobry lektor będzie w stanie dobrze wyczuć potrzeby dorosłego kursanta i dopasować do niego kurs, tak by ten otrzymał dokładnie taką dawkę wiedzy, jakiej mu trzeba.
Uczeń taki jest już w stanie przejąć odpowiedzialność za swój proces uczenia się, jest doświadczony i zna swój styl pracy, dlatego często to lektor będzie musiał dostroić się do niego.
Jak lektor może wspierać swojego dorosłego ucznia?
Przede wszystkim stawiając przed nim ciekawe, praktyczne i adekwatne do poziomu wyzwania, które pomagają uczniowi rozwijać się językowo. Wyzwania mogą być osadzone w kontekście zawodowym, ale też dryfować w obrębie życia codziennego czy tematów bardziej abstrakcyjnych, albo przeciwnie — opierających się na wydarzeniach ze świata.
Rolą lektora będzie także podsuwanie wartościowych źródeł, z których uczeń może (wg własnego uznania) korzystać w wolnym czasie i tym samym zwiększać swoją ekspozycję na język angielski. I najważniejsze — lektor ma wpływ na to, czy nauka języka będzie przyjemnym doświadczeniem, pełnym radości i zabawy.
Jak to zrobić? Kilka znakomitych patentów znajdziesz poniżej.
Czy dorosły może się bawić?
Zabawa jest potrzebna nam wszystkim, niezależnie od wieku. Dodanie elementu rozrywki, rywalizacji, śmiechu czy zabawy zwiększa motywację i pozwala bez stresu i dużej presji przećwiczyć trudne elementy języka.
Sprawdź poniższe TOP 3 pomysły na wprowadzenie zabawy na zajęciach i obejrzyj webinar, by odkryć ich znacznie więcej!
OGLĄDAM WEBINAR
#1 Fajna rozgrzewka – what is the question?
Bardzo często skupiamy się na odpowiedziach na zadane pytanie. Tymczasem komunikacja nie do końca tak wygląda! No, chyba że mówimy o rozmowie o pracę. W innych przypadkach warto natomiast zachęcać uczniów do tworzenia pytań w różnych kontekstach, w oderwaniu od ćwiczenia jednego tylko zagadnienia gramatycznego.
Doskonałą aktywnością będzie kreatywna rozgrzewka!
“What is the question” opiera się na prostym pomyśle — dostarcz swoim uczniom odpowiedź (im mniej precyzyjną, tym lepiej) i poproś o zaproponowanie kilku alternatywnych pytań, które do takiej odpowiedzi mogą pasować. Wspólnie możecie następnie głosować nad najciekawszym pomysłem!
#2 Czaderska końcówka — podsumowująca piramida
Nasze (nie tylko dorosłe) mózgi kochają podsumowania. Lubię poświęcać na nie ostatnie kilka minut zajęć, podczas których moich uczniów czeka ostatni umysłowy wysiłek. Szybki pomysł na ciekawy “exit ticket”? Bardzo proszę!
Na tablicy rysuję piramidę i dzielę ją na piętra. Następnie proszę uczniów o wymienienie kolejno 1,2,3… rzeczy związanej z zajęciami, odpowiednio na każdym poziomie. I tak np. Na dnie mojej piramidy znajdzie się pytanie o 6 słówek, które zapamiętali z zajęć, następnie prośba o odmianę 5 czasowników, wymienienie 4 przykładów/argumentów (np. z czytanego tekstu), polecenie ułożenia 3 pytań dotyczących dzisiejszego tematu, wskazanie 2 definicji najtrudniejszych słów z zajęć i 1 prośba o wskazanie tego, z czym uczeń dziś wychodzi. Proste i efektywne!
#3 Cherry on top – zabawny test
Wisienka na torcie to sposób na zwiększanie pewności siebie moich uczniów. Polega na proponowaniu im autentycznych treści z internetu, z którymi mogą pracować w ciekawy i angażujący sposób na swoim poziomie językowym.
Prostym sposobem na wprowadzenie takiego elementu do zajęć są np. “psychotesty”, które znajdziesz na stronie buzzfeed.com. Od testu sprawdzającego to, jakim pączkiem jesteś, po testy sprawdzające znajomość popkultury czy dopasowujące typ osobowości. Zwykle są proste i sprawiają wiele radości uczniom na wszystkich poziomach zaawansowania (nawet na A1!), budując tym samym poczucie sprawczości i motywację ucznia!
Chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak uczyć dorosłych i jakie narzędzia wykorzystywać, by Twoje zajęcia były zarówno efektowne, jak i efektywne?
Obejrzyj webinar:
10x adults, czyli tips and tricks w uczeniu dorosłych w biznesie i nie tylko
Po więcej inspiracji i materiałów metodycznych — zaglądaj do naszego NewsletteraNGL!
ZAPISZ SIĘ!
Autorka: Ola Marchwian
Metodyk NGL, autorka bloga i podcastu Metodyka Języka. Prowadzi szkolenia i webinary oraz wspiera właścicieli małych szkół językowych w prowadzeniu biznesu. Fanka uczenia w ruchu i recyklingu materiałów edukacyjnych. Prywatnie mama niesfornego bobasa i właścicielka jeszcze bardziej niesfornego kota. Gdyby mogła, całymi dniami uprawiałaby zimowe sporty.