Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




Jak pracować z nieśmiałymi uczniami – #MetoTip

BLOG

Jeśli pracujesz z young learners lub nawet very young learners, wiesz doskonale, jak często potrzebują oni dodatkowego wsparcia, zachęty czy potwierdzenia, że dobrze sobie radzą. Komunikacja z uczniami oraz stałe wspieranie ich na językowej drodze to ważny element pracy każdego lektora. Czasem bywa jednak trudniej niż zwykle, na przykład w przypadku dzieci nieśmiałych, które może być szczególnie trudno zachęcić do aktywnego udziału w zajęciach. Jak pracować z takimi uczniami? 

Buduj pewność siebie! 

Lekcja angielskiego to znakomite środowisko do budowania pewności siebie. Na zajęciach dzieje się wiele, więc zwykle uda się znaleźć takie aktywności, które szczególnie podpasują również nieśmiałemu uczniowi — jeśli nie zabawa ruchowa to może praca plastyczna? Jeśli nie piosenka to może gra w memory?

Warto wspierać ucznia budującym komentarzem, gdy widzimy, że to zadanie wymagało od niego wyjścia poza swoją strefę komfortu lub było po prostu trudne.

Częściej niż wygraną czy zrobienie czegoś najlepiej, doceniajmy proces i małe sukcesy, takie jak udana wypowiedź, prawidłowe ruchy czy działania w piosence, sprzątnięcie miejsca pracy czy pomoc innym. Warto wtedy użyć zwrotów, które łatwo będzie dziecku powiązać z pozytywnym wzmocnieniem – “Well done, thank you!”, “You did really well!” czy też “Fantastic, I’m proud of you!”.

Uczeń, który otrzymuje od lektora komunikat o tym, że jego starania są dostrzegane oraz doceniane, chętniej będzie angażował się w zajęcia i budował na tym fundamencie swoją pewność siebie.  

Zachęcaj do aktywności 

Niektóre dzieci potrzebują specjalnej zachęty, by zaangażować się w jakieś zadanie. Czasem uczniowie nie wiedzą, że MOGĄ zaproponować coś od siebie lub zrobić coś dodatkowego podczas zajęć. Warto więc przeznaczyć kilka momentów zajęć na przekazanie inicjatywy w ręce uczniów.

Dzieci mogą samodzielnie wybierać aktywności, które lubią, sugerować piosenkę, którą chcą zaśpiewać, czy też wspólnie wybierać zwycięzcę gry. To też doskonała okazja, by wyróżnić niektórych uczniów, dać im przestrzeń na wyrażenie siebie lub też docenić ich pomoc dla innych.

Niektóre z dzieci chętnie zostaną asystentem lektora w określonej grze, inne z przyjemnością przedstawią swoje zadanie na forum klasy. Ważne jest jednak, by swoją uwagę i pochwały rozdawać możliwie równo pomiędzy uczniów i tak dobierać formy, by uczeń czuł się w nich komfortowo, np. Bardzo nieśmiały uczeń raczej nie będzie chętny do zaprezentowania nowej piosenki, jednak być może będzie bardziej entuzjastyczny w kwestii podawania lektorowi odpowiednich flashcardów. 

Motywuj do prób i błędów 

Zarówno dzieciom, jak i dorosłym, trudno jest czasem podejść do zadań, które mogą nam nie wyjść tak, jakbyśmy sobie tego życzyli. Nic więc dziwnego, że uczniowie wycofują się często przed zadaniami, w których pojawia się element niepewności co do ostatecznego wyniku.

Upewnij się, że na Twoich zajęciach błędy popełniane przez uczniów są nie tylko dopuszczalne, ale wręcz mile widziane. To na nich się przecież uczymy! Dobrze dobrane słowa mogą znacząco pomóc maluchom podejść do zadania jeszcze raz lub nabrać większej pewności siebie w tym, co robią. Wypróbuj: 

  • “ Prawie dobrze! Jeszcze raz i na pewno wyjdzie!” – gdy chcesz zachęcić ucznia do podjęcia dodatkowej próby 
  • “Widzisz – pamiętasz!” – gdy chcesz podkreślić osiągnięcie ucznia 
  • “Prawie się udało, jesteś coraz bliżej celu!” – gdy chcesz docenić postęp 
  • “Powiedz mi najpierw na ucho” – gdy twoim celem jest pomoc w postawieniu pierwszego kroku.  

 Wprowadzenie tych działań pomoże Ci efektywnie wspierać najmłodszych uczniów w Twojej klasie.

Kluczem do otwierania nieśmiałych uczniów zawsze będzie atmosfera panująca na zajęciach oraz Twoja komunikacja z nastawieniem na pozytywną motywację. Krok po kroku, nawet nieśmiali uczniowie mogą przekonać się do języka angielskiego i używać go z radością i entuzjazmem. A to dopiero prawdziwe osiągnięcie! 

 

Poznaj naszą nowość dla uczniów ze szkół podstawowych: IMAGINE.

Nasz sklep

 

Po więcej inspiracji i materiałów metodycznych — zaglądaj do naszego NewsletteraNGL!

ZAPISZ SIĘ!

 

 

 

 

 

Autorka: Ola Marchwian

Metodyk NGL, autorka bloga i podcastu Metodyka Języka. Prowadzi szkolenia i webinary oraz wspiera właścicieli małych szkół językowych w prowadzeniu biznesu. Fanka uczenia w ruchu i recyklingu materiałów edukacyjnych. Prywatnie mama niesfornego bobasa i właścicielka jeszcze bardziej niesfornego kota. Gdyby mogła, całymi dniami uprawiałaby zimowe sporty.

www.olamarchwian.pl