Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




#1 GRAMATYKA W RUCHU DLA YOUNG LEARNERS

BLOG

Dlaczego warto uczyć gramatyki w ruchu?

Gramatyka to dla wielu uczniów największa bolączka! Tym bardziej, gdy wprowadzamy ją w sposób podawczy, a następnie ćwiczymy poprzez wypełnianie ćwiczeń. Uważam, że młode mózgi najlepiej uczą się przez działanie, dlatego chcę namówić cię na wypróbowanie kilku dość uniwersalnych, a przy tym prostych i niewymagających nadmiernego przygotowania gier. Ćwiczenie gramatyki w ruchu sprawi, że zapisze się ona głębiej w strukturach mózgu twoich uczniów i zamieni się w aktywną strukturę, która na stałe wejdzie do repertuaru konstrukcji. Wszystko dzięki temu, że podczas gier ruchowych uczniowie skupiają się przede wszystkim na rywalizacji i presji czasu, a język szlifują niejako przy okazji. Moim zdaniem nie do przecenienia jest również sam aspekt świetnej zabawy, która towarzyszy gramatyce w ruchu. Radość, śmiech, ekscytacja… Oby jak najwięcej było ich na waszych zajęciach!

OBEJRZYJ LIVE#1: http://bit.ly/live1ngl

STEPPING STONES

To jedna z moich ulubionych, a przy tym najprostszych w przygotowaniu gramatycznych gier. Jesteś w stanie stworzyć ją w kilka minut, więc może okazać się zbawieniem przy nagłym zastępstwie lub innej niespodziewanej sytuacji. Tak naprawdę jest to wariacja na temat sentence makera, ale w tej wersji pozwala wprowadzić elementy rywalizacji i ruchu, które ożywią każdą lekcję!

Co ćwiczymy? budowanie poprawnych gramatycznie zdań (wykorzystaj dowolną strukturę gramatyczną!)

Dla kogo? czytający young learners (8+)

Jak ćwiczymy? indywidualnie (ale z możliwością modyfikacji)

Jak długo trwa gra? 10–15 minut (w zależności od modyfikacji, które wprowadzisz)

Czego potrzebujesz? kartek papieru (ja używam zwykle połowy A4) oraz kolorowych mazaków, zapewnij sobie również przestrzeń na dywanie lub podłodze

Jak grać? 

Na każdej kartce napisz jedno słowo będące elementem zdań, które będziecie tworzyć. Żeby ułatwić sobie zadanie, zazwyczaj zapisuję poszczególne części mowy różnymi kolorami. Znacznie łatwiej jest mi wtedy rozkładać grę (szczególnie, gdy powtarzam ją w kolejnych grupach), a i uczniom łatwiej połapać się, co jest czym. 

Ułóż poszczególne karty na dywanie, tak aby tworzyły planszę. W pierwszym szeregu powinny znajdować się te karty, od których chcesz, by uczniowie zaczynali swoje zdania – w moim przypadku to osoby – a w następnych kolejne części mowy oraz oznaczenia, czy zdanie ma być oznajmujące, czy przeczące (jeśli tego wymaga twoja struktura). 

Następnie poproś uczniów, aby tworzyli zdania, poruszając się po kartkach, których chcą użyć. Trzeba stanąć na wybranej przez siebie kartce, żeby móc użyć jej w zdaniu. Pamiętaj, żeby zwrócić uwagę na miejsca, w których muszą oni dokonać odmiany lub wybrać jedną z opcji!

W podstawowej wersji uczniowie ustawiają się w kolejce i jeden za drugim przechodzą przez planszę, po czym idą na koniec kolejki.

Możliwe wariacje gry

Gdy już opanujecie podstawową wersję ćwiczenia, wprowadź element rywalizacji. Spróbuj rzucić uczniom wyzwanie związane z czasem (np. ile poprawnych zdań będziecie w stanie ułożyć jako grupa w ciągu dwóch minut?). Zabaw się w sędziego i notuj liczbę poprawnych zdań na tablicy. Jeśli twoi uczniowie lubią rywalizację, zaproponuj im konkurs w mniejszych grupach – która ekipa szybciej utworzy 10 poprawnych zdań?

Gra w podręcznikach National Geographic Learning

Stepping stones rewelacyjnie sprawdzą się przy ćwiczeniu adverbs of frequency (Wonderful World 3 U3), stopniowania przymiotników (Look 4 U5) czy też czasowników modalnych (takich jak should/shouldn’t w Our World 4 U4).

Wypróbuj je także w ćwiczeniu czasów teraźniejszych oraz tworzeniu pytań – gwarantuję, że sprawdzą się wyśmienicie!

 

AKTYWNE KÓŁKO I KRZYŻYK

Jestem przekonana, że przynajmniej raz graliście na swoich zajęciach w klasyczne kółko i krzyżyk. Zazwyczaj jednak widzę, że nauczyciele stosują tę grę do ćwiczenia słownictwa, a tym razem chcę zachęcić cię, żebyście nie tylko ćwiczyli w ten sposób gramatykę, ale również przy tym nieco… pobiegali!

Co ćwiczymy? dowolne struktury gramatyczne 

Dla kogo? young learners 9+

Jak ćwiczymy? w mniejszych grupach 3–5-osobowych

Jak długo trwa gra? ok. 10 minut

Czego potrzebujesz? Taśmy malarskiej do wyznaczenia planszy na dywanie, kart z wybranymi częściami mowy do ułożenia na planszy, zdań na tablicy do uzupełnienia przez uczniów, magnesów lub mazaków do tablicy, znaczników kółka i krzyżyka (po 5 każdego rodzaju) – ja używam do tego papierowych talerzy z wyrysowanymi symbolami

Jak grać? Na tablicy wypisz zdania z brakującymi częściami mowy. Te możesz zapisać na karteczkach, które umieścisz potem na planszy. Podziel również swoich uczniów na drużyny (potrzebujesz minimum dwóch grup). Postaraj się, aby drużyny nie były zbyt liczne (3–5 uczestników to w sam raz). Wyznacz na dywanie linię startu, która będzie w odpowiedniej odległości od planszy. 

Wyjaśnij uczniom, że mimo dodatkowych elementów nadal gramy w kółko i krzyżyk, a więc celem jest ułożenie swojego znaku w trzech polach tworzących linię (dzieci często są zaaferowane i zapominają o celu gry!). 

Ustaw obie drużyny na linii startu i wręcz każdej z nich jej symbol (kółka lub krzyżyka) w odpowiedniej liczbie. Ustalcie, kto zacznie (proponuję tu staroświecki rzut monetą). Na sygnał rozpoczęcia gry po jednej osobie z drużyny na przemian podbiega do planszy, kładzie znacznik i zabiera ze sobą karteczkę, którą następnie próbuje dopasować do jednego ze zdań na tablicy. Kolejny uczestnik gry (z drugiej drużyny) może podbiec do planszy dopiero, gdy poprzednia osoba wróci z karteczką – polecam trzymać się tej zasady, inaczej przy planszy zapanuje chaos.

Gra kończy się, gdy któraś z drużyn uzyska trzy symbole w rzędzie. Wtedy przechodzimy do sprawdzania poprawności zdań na tablicy. 

Możliwe wariacje gry

Jeśli twoja grupa liczy więcej niż 8–10 osób, rozważ grę na dwóch równoległych planszach (wtedy możesz stworzyć 4 drużyny). Będzie to wymagało od ciebie większego zaangażowania w kontrolę gry, ale wszyscy będą mogli bawić się równocześnie. 

Możesz też zrezygnować ze zdań napisanych na tablicy, a w zamian poprosić uczniów o uzupełnianie zdań (lub wybranie poprawnej odpowiedzi) bezpośrednio na karteczkach. 

Zaplanuj też, kto może wygrać! Ja zwykle przyznaję 5 punktów za wygranie w kółko i krzyżyk oraz po 1 punkcie za każde poprawnie stworzone zdanie. Nie jest wtedy powiedziane, że drużyna, która zwyciężyła na planszy, wygra całą grę! Lubię takie zwroty akcji!

Gra w podręcznikach National Geographic Learning

Gra dobrze wyjdzie przy większości struktur gramatycznych. Wymaga jednak nieco kombinowania i łączenia różnych czynności w tym samym czasie (bieganie, grupowe granie w kółko i krzyżyk, dopasowanie słów do struktur…), dlatego na początek warto wybrać coś prostszego i dobrze uczniom znanego. 

Na przykładzie widzicie zastosowanie struktur some i any z podręcznika Look 4 U8. Rewelacyjnie wyjdzie też przy prepositions of places (wtedy możecie zdania odnosić do obrazka!), które znajdziecie na przykład w Our World 2 U4. Z dodatkowymi obrazkami można również poeksperymentować przy czasie present continuous, co z łatwością wprowadzicie podczas pracy z Wonderful World 3 U7. 

 

GRAMMAR PING-PONG

Pamiętacie jeszcze studenckie czasy? Kiedy mieszkałam w poznańskim akademiku, absolutnym hitem była gra w tzw. beer-pong. Rzecz jasna nie namawiam cię do powielania studenckich gier z twoimi young learners. Proponuję za to twórczą modyfikację, która rozhula waszą gramatyczną lekcję. Uwaga! Grę przetestowałam na wielu grupach i każda z nich prosi potem, aby grać w nią na każdych zajęciach, więc przygotuj się na prośby i błagania!

Co ćwiczymy? wybrane struktury gramatyczne

Dla kogo? young learners 9+

Jak ćwiczymy? indywidualnie lub w małych, rywalizujących ze sobą grupach

Jak długo trwa gra? 10–15 minut

Czego potrzebujesz? papierowych lub plastikowych kubeczków, piłeczek pingpongowych (najlepiej w 2–3 kolorach, jeśli planujesz podział na drużyny), karteczek z zadaniami gramatycznymi, sporego stołu z równym blatem

Jak grać? 

Na stole ułóż kubeczki, a w nich umieść zgniecione karteczki z zadaniami. Proponuję podzielić grupę na dwie drużyny, a każdej z nich przydzielić kolor piłeczek. Idealnie, jeśli każdy członek grupy może mieć swoją piłeczkę, ale jeśli obawiasz się chaosu, możesz swobodnie zmniejszyć ich liczbę. 

Ustaw drużyny po przeciwległych stronach stołu i wyjaśnij, w jaki sposób odbijać piłeczkę, by wpadła do kubeczka, co jest celem zabawy. Piłka powinna odbić się od stołu, a następnie wpaść do kubka. 

Na sygnał rozpoczęcia gry uczniowie zaczynają próby trafienia do kubeczka (od ciebie zależy, czy stworzysz kolejkę, czy będą mogli próbować wszyscy na raz – ja zwykle wybieram tę drugą opcję). Gdy piłeczka pingpongowa znajdzie się w kubeczku, uczeń może podbiec i wyciągnąć ze środka karteczkę, a następnie rozwiązać zadanie. 

Zazwyczaj daję moim uczniom nieograniczoną liczbę prób, a gra kończy się, gdy wszystkie kubeczki zostaną „zdobyte”, co w zależności od grupy może zająć od kilku do kilkunastu minut. Zwycięża drużyna z większą liczbą poprawnie rozwiązanych zadań.

Możliwe wariacje gry

Modyfikować możesz przede wszystkim zawartość karteczek. Wypróbuj opcję pytań wielokrotnego wyboru (odpowiedzi możecie zapisywać na tablicy), dopasowanie połówek zdań czy wpisywanie brakujących fragmentów. U mnie znakomicie sprawdziło się dopasowywanie godzin do zdań ukrytych w kubeczkach.

Gra w podręcznikach National Geographic Learning

Przykład, który pokazywałam na livie, pochodzi z podręcznika Our World 2 U5. Zachęcam jednak do wypróbowania go ze starszymi uczniami pracującymi na Look 5 – sprawdzi się na przykład w przypadku ćwiczenia strony biernej (Look 5 U11) – lub z tymi nieco młodszymi uczącymi się z Wonderful World 3 (na przykład przy ćwiczeniu czasu przyszłego – Wonderful World 3 U12).

 

BALON-PIŁKA

Uwielbiam tę grę za jej prostotę oraz to, że nigdy się nie nudzi. W zasadzie jest to gra w piłkę – i tak właśnie postrzegają ją moi uczniowie! A przecież chodzi o to, żeby ćwiczyli gramatykę podczas beztroskiej zabawy. 

Co ćwiczymy? odpowiedzi na pytania (ale sprawdzą się również inne struktury)

Dla kogo? young learners 7+ (chociaż sprawdzi się też z młodszymi)

Jak ćwiczymy? w grupie

Jak długo trwa gra? 5–10 minut

Czego potrzebujesz? balonu, piłki lub piłki plażowej oraz taśmy malarskiej, mazaka

Jak grać? 

Przygotuj wcześniej swoją piłkę. Jeśli używasz balonu, napisz na nim mazakiem permanentnym pytania (zdania zapisuj w przypadkowych miejscach balonu). W przypadku piłki plażowej polecam napisać pytania na taśmie malarskiej, którą możesz potem łatwo usunąć, by przedłużyć żywotność gadżetu.

Ustawcie się w kole i podawajcie między sobą piłkę. Na twój sygnał (np. klaśnięcie w ręce), najbliższa osoba łapie piłkę w ręce i odczytuje pytanie. Jeśli Twoi uczniowie nie radzą sobie jeszcze z samodzielnym czytaniem, możesz zrobić to za nich! 

Grajcie określoną liczbę kolejek lub dopóki gra wam się nie znudzi.

Możliwe wariacje gry

Liczba modyfikacji jest tu niemal nieograniczona. Osobiście lubię dodawać do tej gry element muzyki, więc często wybieram piosenki, w których jest freeze (czyli zatrzymanie muzyki) – wtedy to naturalny moment, gdy uczeń łapie piłkę. Na pewno spodoba wam się także odbijanie różnymi częściami ciała – ja proszę ucznia, który złapał piłkę, aby po odpowiedzi na swoje pytanie podał część ciała, którą teraz będziemy do siebie odbijać. Zabawa i śmiech gwarantowane!

Zamiast pytań możesz na piłce umieścić również słówka, z którymi uczniowie mają ułożyć zdania czy początki struktur do samodzielnego dokończenia.

Gra w podręcznikach National Geographic Learning

W tej grze uczniowie nie muszą samodzielnie czytać, dlatego świetnie sprawdzi się ona z młodszymi uczniami. Wypróbuj ją na pytaniach present simple w Look 1 U3 oraz na pytaniach z Is there…? z Our World 1 U4 (przyda się tu również odpowiedni obrazek, do którego możesz odnieść pytania). Dla nieco starszych proponuję za to ćwiczenia z zastosowania have got/has got, które znajdziesz w Wonderful World 3 U2.

 

DUCK, DUCK, GOOSE DLA ZAAWANSOWANYCH

To kolejna gra, która być może znajduje się już w twoim repertuarze, ale dotąd wykorzystywana była przez ciebie wyłącznie w pracy z najmłodszymi dziećmi. Ten klasyk będzie jednak rewelacyjnym narzędziem w ćwiczeniu gramatyki – dzięki wielokrotnemu powtarzaniu tej samej struktury wbije się ona w pamięć. No i jest jeszcze element ruchu, czyli to, co tygryski lubią najbardziej!

Co ćwiczymy? dowolne struktury gramatyczne

Dla kogo? young learners 7+

Jak ćwiczymy? w grupie

Jak długo trwa gra? ok. 10 minut

Czego potrzebujesz? kart obrazkowych sugerujących zdania do stworzenia (np. z czynnościami)

Jak grać? 

Ponieważ jest to modyfikacja klasycznej gry Duck, duck, goose, większość twoich uczniów powinna znać jej podstawy (w wersji polskiej gra występuje pod nazwą Chodzi lisek koło drogi). 

Usiądźcie w kole. Każdy uczeń powinien otrzymać od ciebie kartę, z której da się ułożyć strukturę, na której ci zależy. W przypadku czasów sprawdzą się karty z czasownikami. Uczniowie powinni położyć karty przed sobą, tak aby były dobrze widoczne. Koniecznie omówcie też, co przedstawiają poszczególne karty! Wyznacz jednego ucznia, który będzie „uciekającym”, alternatywnie ty bądź pierwszą osobą, która pokaże zadanie. Przechadzaj się po zewnętrznej stronie koła. Gdy mijasz ucznia, ułóż zdanie z określoną strukturą i obrazkiem leżącym przed nim. Przy jednym z uczniów stwórz niepoprawną konstrukcję (gramatycznie lub pod względem znaczenia) i zacznij uciekać – uczeń, przy którym popełniony został błąd, ma za zadanie cię złapać, zanim dobiegniesz na jego miejsce i go „podsiądziesz”. Jeśli ten opis nie jest dla ciebie wystarczająco jasny, poszukaj tutorialu na YouTubie – bez problemu znajdziesz instrukcję, jak grać. 

Możliwe wariacje gry

Swobodnie modyfikuj struktury, których możesz użyć, oraz metody na „skłamanie”. W przypadku młodszych uczniów sprawdzą się przeczenia, a w przypadku starszych zmiana znaczenia karty. Wprowadź również dodatkowe zasady dotyczące gonienia! Będziecie się gonić wokół koła czy po całej sali?

Jeśli chcesz natomiast wprowadzić więcej interakcji pomiędzy uczestnikami gry, wypróbuj pytania. Wtedy uciekający tworzy pytania z kartą leżącą przed osobą w kole, a ta ma za zadanie odpowiedzieć – odpowiedź twierdząca jest sygnałem do ucieczki, a przecząca – do przejścia do kolejnej osoby.

Gra w podręcznikach National Geographic Learning

Zadanie doskonale sprawdzi się w przypadku zarówno tych prostszych, jak i trudniejszych struktur. Wypróbuj ćwiczenie czasu przeszłego (rewelacyjny trening czasowników regularnych i nieregularnych w kontekście) na przykładzie Our World 3 U8. Ciekawie wyjdzie również praktyka prepositions of movement z Look 3 U2. A jeśli ćwiczysz z najmłodszymi, wypróbuj proste pytania z Wonderful World 1 U2.

 

KAPUSTA

Ta gra wyda się znajoma tym z was, którzy pilnie chodzili na zajęcia wychowania fizycznego w podstawówce. Pamiętasz wyścigi rzędów z podawaniem sobie piłki nad głową lub pod nogami? Czas przenieść kolejny klasyk na grunt zajęć językowych. Wykorzystasz do tego… kapustę!

Co ćwiczymy? dowolną strukturę gramatyczną

Dla kogo? young learners 7+

Jak ćwiczymy? w grupie lub dwóch drużynach

Jak długo trwa gra? 5–10 minut

Czego potrzebujesz? kapusty złożonej z kartek A4 zwiniętych warstwowo

Jak grać? 

Na kartkach, czyli poszczególnych warstwach, wypisz początki zdań, które uczniowie będą mieli za zadanie dokończyć (np. I always, I never…). Zawiń kartki w ścisłą kapustę.

Ustaw swoich uczniów w rzędzie, jednego za drugim. Podaj pierwszej osobie kapustę i poproś o podawanie jej nad głową, tak by dotarła do ostatniej osoby. Ta otwiera zewnętrzną warstwę i kończy zdanie, a następnie biegnie na przód rzędu i podaje kapustę kolejnej osobie. Grajcie aż do zużycia wszystkich warstw!

Możliwe wariacje gry

Na warstwach kapusty możesz zawrzeć w zasadzie dowolne zadania. U mnie świetnie sprawdzają się również wydrukowane obrazki, z którymi uczniowie układają zdania, wykorzystując konkretną strukturę.

Jeśli masz liczną grupę uczniów, podziel ich na dwie drużyny, które mogą ze sobą rywalizować. Pamiętaj wówczas, aby przygotować dwie identyczne kapusty!

Eksperymentuj również z podawaniem kapusty – nad głową, pod nogami, jedną ręką, stopami… Spróbuj sobie przypomnieć swoje lekcje WF-u! 

Gra w podręcznikach National Geographic Learning

Tu również sprawdzi się niemal każda struktura. Często używam adverbs of frequency z Look 4 U1. Dla młodszych polecam natomiast konstrukcje z can/can’t w odniesieniu do umiejętności zwierząt z Our World 2 U7. 

 

 

Autor: Aleksandra Marchwian

Metodyk w poznańskiej Szkole Językowej PAPUGA, partnera National Geographic Learning. Prowadzi szkolenia, webinary i nagrywa metodyczny podcast – wszystko do sprawdzenia na www.olamarchwian.pl . Entuzjastka nauczania przyjaznemu mózgowi oraz nauki w ruchu. Fanka sportów zimowych oraz właścicielka niesfornego kota.