Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




My Perspectives + Ted Talks = związek doskonały!

BLOG
TED-Ed w NYC

Jeżeli oglądaliście prezentacje TED, zastanawiając się, jak te fascynujące wystąpienia mogłyby zainspirować Waszych uczniów – to My Perspectives jest spełnieniem Waszych marzeń.

            My Perspectives – jest serią nowoczesnych podręczników do nauki języka angielskiego dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Jest ona doskonałym przykładem tego, jak można interesująco łączyć naukę języka angielskiego z elementami nowej podstawy programowej. Autorzy serii   zakładają rozwój umiejętności miękkich, czyli myślenia krytycznego, nieszablonowego, a przede wszystkim  kreatywności i umiejętności prezentacyjnych.

            Każdy podręcznik, niezależnie od stopnia zaawansowania, zawiera cztery lekcje z wykorzystaniem TED talks, inspirujących wystąpień związanych z różnymi dziedzinami nauki, a każda lekcja jest kompilacją zadań związanych z rozwijaniem umiejętności językowych i komunikacyjnych.

            Przyznam, że jestem jednym z tych nauczycieli, którzy, oglądając prezentacje TED, nie mogli  powstrzymać się od  ekscytacji, tworząc w myślach zadania, które  zainteresowałyby moich uczniów i sprawiły, że nauka angielskiego byłaby dla nich jeszcze bardziej fascynująca. Moje marzenia  spełniły się, kiedy zaczęłam uczyć, korzystając z serii My Perspectives.

            Dlaczego?

Myślę, że każdy nauczyciel lubi dostrzegać przysłowiowy „błysk w oku” uczniów, kiedy zainteresuje ich zaproponowany temat. Może się to udać, jeśli prowadzący wskaże oryginalne ujęcie problemu, co zainspiruje uczniów do poszukiwania kreatywnych rozwiązań.

            Sam dobór prezentacji TED w podręcznikach jest inspirujący, ponieważ tematy dotyczą  spraw, z którymi nasi uczniowie stykają się na co dzień. Do dziś pamiętam ciszę w klasie po obejrzeniu TED Teach girls bravery not perfection. Autorka tej prezentacji wskazywała na odmienny sposób podejścia do tego samego problemu dziewcząt i chłopców. Okazuje się, że dziewczynki, kiedy im nie wychodzi zadanie z programowania, mówią: „Coś jest ze mną nie tak” , w analogicznej sytuacji chłopcy twierdzą: „Coś jest nie tak z moim zadaniem”. Po tym wystąpieniu nastąpiła burzliwa dyskusja o stereotypach ról i odmiennych oczekiwaniach edukacyjnych wobec dziewczynek i chłopców, dzięki czemu uczniowie nie tylko rozwinęli swoje umiejętności językowe, ale także zastanowili się nad schematami myślowymi i ich wpływem na ich interakcję ze światem.

            Każda z prezentacji zawartych w podręczniku dotyka spraw ważnych, w każdej z nich uczniowie poznają oryginalny sposób rozwiązania problemu, ponieważ myślą przewodnią TED Talks są  przecież „pomysły warte rozpowszechnienia”. Oprócz ściśle językowych zadań uczniowie uczą się również tego, jak ważne jest myślenie krytyczne, tak bardzo  potrzebne we współczesnych czasach.

            Obecnie jesteśmy otoczeni przez wiele źródeł informacji, stykamy się z informacjami i prawdziwymi, i fałszywymi, i dlatego tak ważne jest, żeby nauczyć młodych ludzi odróżniać fakty od opinii. Istotnym elementem edukacji jest bowiem nauczenie wyszukiwania rzetelnych źródeł informacji. Zadania zamieszczone w ćwiczeniach pomagają uczniom rozwinąć twórcze myślenie i uaktywnić kreatywność, co z kolei skutkuje nieszablonowym rozwiązywaniem problemów.

            Co ważne, w podręczniku znajdujemy także lekcje związane z rozwijaniem, wspomnianych wcześniej, umiejętności prezentacyjnych. Coraz częściej przedstawiamy nasze pomysły szerszej widowni. Kiedyś stworzono ankietę, w której na pytanie: „Czego boimy się najbardziej?”, dwiema dominującymi odpowiedziami były „śmierć i wystąpienia publiczne”, z tym że  śmierć była na miejscu… drugim. Trema jest więc problemem wielu ludzi, co pokazuje, jak ważna jest umiejętność opanowania emocji po to, by sposób prezentowania przez nas dowolnych treści był nie tylko klarowny, ale też wciągający.

            Pojawia się więc seria pytań: Jak mówić interesująco i spójnie? Jak stworzyć zwarty i ciekawy  wątek? Czy skorzystać z  materiałów wizualnych, czy  też nie? Jak mówić, żeby nas słuchano? Jak wypowiadać się w taki sposób, by serca słuchaczy biły szybciej? Wreszcie, jak przykuć uwagę widowni?

Na wszystkie te pytania znajdziecie odpowiedź w fantastycznej serii My Perspectives.

 

Więcej o My Perspectives przeczytasz tutaj: https://www.nowaera.pl/oferta-edukacyjna/reforma/szkola-ponadpodstawowa/jezyk-angielski

Filmy metodyczne omawiające wybrane „TEDowe” elementy kursu My Perspectives obejrzysz tutaj:

ZAPRASZAMY także do grupy na FB: My Perspectives on teaching teens

 

 

Małgorzata Guzicka – autorka reportażu

Autor: Małgorzata Guzicka 

Absolwentka filologii angielskiej UAM w Poznaniu, nauczyciel języka angielskiego w VLO w Legnicy, uczestnik projektu TEd-Ed Innovative Educators 2015 oraz projektu American English AE Teacher 2017, organizowanego przez Departament USA, współorganizator konkursu Zoom in on America Challenge, organizator TEDxSenatorskaStreetED, od 5 lat prowadzi klub 5thLyceum TED-Ed Club w Legnicy