Jedna z bardziej wymagających form komunikacji marketingowej, dająca jednocześnie dużo satysfakcji – co więcej, odpowiednio przeprowadzona i skalkulowana, może przynieść wymierne korzyści biznesowe. O czym mowa? O evencie, czyli wydarzeniu. Eventy (częściej spotykamy się z angielskim terminem) znane są od zawsze. Wjazd Kleopatry do Rzymu, turnieje rycerskie czy wielkie konferencje naukowe – wszystko to przykłady eventów, które spełniają różne cele. Nie musisz jednak działać politycznie, akademicko czy też realizować potężnych i drogich imprez sportowych, żeby włączyć tę konkretną formę działania marketingowego do swojego repertuaru.
Podobnie jak w przypadku wszystkich innych działań, podstawą do rozważenia działań eventowych w promocji marki Twojej szkoły jest dobre rozpoznanie grupy docelowej, ustalenie tego, co ją interesuje, i takie dobranie tematyki imprezy, żeby opierała się na Twoich RTTs, czyli realizowała Twoje tematy eksperckie. Warto przy tym oczywiście pamiętać, że event to jednak forma dość droga, jednorazowa i wymagająca dużego wysiłku organizacyjnego, promocyjnego, a także czasu. Jednak odpowiednio przygotowana może przynieść duże korzyści – przede wszystkim wizerunkowe – pozwala także zwiększyć rozpoznawalność marki, służy pozyskaniu kontaktów i budowaniu relacji z potencjalnymi klientami i wzmacnia lojalność już obecnych. Z tymi ostatnimi można wręcz event współorganizować. Dzięki zaangażowaniu ich motywacja i lojalność mogą nawet wzrosnąć. Oczywiście pod warunkiem, że wszystko dobrze przemyślimy.
Cel eventu, czyli po co właściwie to robimy?
Właśnie od określenia celu eventu trzeba koniecznie zacząć jakiekolwiek działania. To, że masz pomysł, nie oznacza od razu konieczności jego realizacji. Najpierw trzeba sobie zadać pytanie: po co organizuję ten event? Cel może być jeden, ale możesz też postarać się przemieszać kilka. Przykładowo celem może być premiera nowego produktu edukacyjnego albo ogłoszenie rozpoczęcia współpracy z nową marką podręczników. Tak aby przekonać potencjalnych klientów, że Twoja szkoła współpracuje z najlepszymi. Celem może być też nagrodzenie stałych klientów – wtedy organizujemy specjalny zamknięty event, bazując wręcz na regule niedostępności. Event może być typowo rozrywkowy, ale w przypadku szkoły warto, żeby komunikował jednak wartości edukacyjne. Dlatego na samym początku zastanów się, jaki jest cel Twojego eventu. I koniecznie przemyśl, jak będziesz mierzyć jego skuteczność.
Jeśli celem jest zwiększenie rozpoznawalności – to jak zmierzysz skuteczność swoich działań? Jeśli celem jest pozyskanie do bazy nowych potencjalnych klientów – to jakie wskaźniki pomogą Ci określić, że cel został osiągnięty? Kiedy ustalisz już cel, możesz zabrać się za realizację. W grę wchodzi oczywiście przygotowanie scenariusza, ustalenie potrzebnych zasobów i przydzielenie ról. Warto też zastanowić się, czy nie zawiązać strategicznego partnerstwa i nie opracować eventu wspólnie z innymi firmami z pokrewnej branży. Wtedy będzie co prawda trudniej pracować (w grupie częściej trudno się porozumieć), ale ciężar finansowy będzie łatwiejszy do udźwignięcia. Gdy wiemy już, co i kiedy robimy, trzeba pomyśleć o planie promocji. W końcu nie chcemy, żeby na naszym evencie bawili się tylko organizatorzy.
Promocja eventu i budowanie napięcia
Każdy event trzeba komunikować odpowiednio wcześniej. Wiele firm popełnia błąd i zaczyna informować o wydarzeniu zbyt późno. Trzeba też pamiętać, że nawet jeśli rozpoczęliśmy komunikowanie odpowiednio wcześniej, to warto co jakiś czas przypomnieć uczestnikom o zbliżającej się dacie. Klientów obecnych możemy zaprosić mailem, esemesem lub nawet osobiście. Innych możemy zachęcić do udziału, tworząc wydarzenie na Facebooku (z poziomu strony Facebook Page). Przypomnienie o dacie raz lub dwa razy jest naprawdę ważne. Ludzie często jednak zapominają o tym, na co się zdecydowali miesiąc wcześniej. Znajdź też partnerów, którzy pomogą Ci w promocji. Może patronat lokalnych mediów? Może inne zaprzyjaźnione firmy, z którymi macie wspólne wartości i cele? A może konkurs, którego rozstrzygnięcie będzie ogłoszone właśnie podczas wydarzenia?
Event żyje długo
Wydaje się, że event to jednorazowa zabawa. Tymczasem samo wydarzenie oczywiście jest jednorazowe (chyba że planujesz na przykład cykl spotkań), ale nie oznacza to, że nie możesz ugrać na nim znacznie więcej. Po pierwsze: materiały, dokumentację (zdjęcia, filmiki i inne) możesz udostępniać potem jako relację z eventu. Po drugie: poszczególne konkursy czy też inne elementy z eventu możesz przeciągnąć na jakiś czas po nim. Na przykład event może być początkiem wyzwania – nowy rok, nowa umiejętność. Po trzecie: możesz zebrać opinie o evencie i na ich podstawie stworzyć kolejne materiały. Na przykład można zorganizować wieczór ask me anything z lektorem lub metodykiem, nagrać odpowiedzi i potem zredagowane opublikować w postaci postów na blogu czy nawet w formie e-booka. W dużej mierze od Twoich działań zależy, ile uda się wycisnąć z jednorazowego eventu.
Samodzielnie czy z partnerem?
Wiesz już, że event to nie zabawa dla wszystkich. I na pewno sam rozsądzisz, czy akurat taką formę chcesz wykorzystać do promocji swojej szkoły, nowej oferty albo pozyskiwania adresów do bazy mailingowej. Wszystko jest kwestią biznesowych wyliczeń. Nie ma sensu organizować konferencji dla 200 osób, jeśli pozyskamy z niej 10 nowych klientów. Nie wolno jednak tak łatwo skreślać eventu. Może uda się go zorganizować z partnerem? A może warto pomyśleć o kreatywnym włączeniu się w jakieś lokalne wydarzenia? A może po prostu na jakiejś konferencji branżowej wystąpisz Ty lub któryś z Twoich lektorów? Bez względu na to, jaką formę wybierzesz, pamiętaj o realizacji celu i o tym, by nad wszystkim panować.
Event – czy tylko offline?
Event to nie tylko wydarzenia offline (czyli niewirtualne). Coraz popularniejsze stają się wirtualne targi albo tzw. webinary, czyli seminaria online transmitowane także na żywo. Mogą być jednorazowe lub stanowić pewien cykl. Wtedy obowiązują nas wszystkie dobre praktyki organizowania eventu. Koszt organizacji jednak może być znacznie niższy. No i raz nagrany materiał możemy potem wielokrotnie wykorzystywać. Zastanów się, czy nie warto przetestować choćby takiej formy. Może to być transmisja na Facebooku (Facebook Live) albo na specjalnej platformie do webinarów. Powodzenia! Pamiętaj też, by pobrać przygotowane przez nas materiały.
Obejrzyj cały wideokurs o marketingu online