Wymyślanie, kreowanie, przygotowania i chaos – to dla wielu nauczycieli bolączka, z powodu której nie decydują się na prace projektowe w swoich grupach językowych. Niemniej jednak gdyby spojrzeć na kwestię projektu i jego integracji z innymi przedmiotami (CLIL – Content and Language Integrated Learning) w nieco inny sposób, zauważymy, że jest to metoda niezwykle innowacyjna, poszerzająca wiedzę ogólną, przy jednoczesnym pogłębianiu kompetencji językowych. Co więcej, dzięki tej metodzie zarówno nauczyciele jak i uczniowie odrywają się od codziennej rutyny, próbują czegoś nowego oraz mają więcej satysfakcji zarówno z pracy, jak i z nauki. Brzmi dobrze, prawda?
Projekty językowe w OUR WORLD
W podręczniku z serii Our World, z którego obecnie głównie korzystam, na końcu każdego działu znajdziecie gotowe projekty, bezpośrednio nawiązujące do tematyki ostatnich kilku lekcji. Co więcej, na swoich zajęciach, nie bazuję jedynie na sekcji “PROJECT”, ale doszukuje się możliwości projektowych i CLILowych na innych kartach oraz w sugestiach zamieszczanych w książkach dla nauczyciela.
Praca projektowa oraz CLIL doskonale kształtują tzw. Life Skills i kreują postawy uczniów. W trakcie jednych zajęć słuchacze rozwijają następujące umiejętności:
- podział ról i współpracę w grupie,
- komunikację,
- organizowanie sobie czasu i przestrzeni,
- korzystanie z różnych źródeł dotyczących danego zagadnienia,
- samoocenę,
- umiejętność wystąpień publicznych.
Dzięki tym formom współpracy wprowadzanym na zajęciach językowych mogę bardziej zbliżyć się do swoich uczniów i lepiej poznać ich w rolach, które przybierają. Będąc bacznym obserwatorem i koordynatorem działań, widzę, w czym czują się swobodnie, a co sprawia im trudności, i przy tym analizuję jakie kroki jako nauczyciel mogłabym podjąć.
Cztery projekty językowe i CLIL z kursem OUR WORLD
Projekt 1: My World circles (Our World 3, Unit 2)
Projekt miał na celu pobudzenie uczniów do mówienia w języku angielskim na temat swojego: domu, sąsiedztwa, miasta, kraju, kontynentu oraz świata. Opierał się na słownictwie poznanym w danym rozdziale podręcznika, jak również na wiedzy językowej, jaką uczniowie już posiadają. Poza przygotowaniem talerzy uczestnicy mieli za zadanie nagrać krótki video reportaż dotyczący ich życia i zaprezentować miejsca, które ich otaczają. Następnie film został przeze mnie zmontowany i udostępniony zarówno dla słuchaczy jak i ich rodziców.
W jakiej grupie wiekowej robiłam ten projekt? | 9-10 lat, III klasa SP |
W jaki sposób pracowaliśmy? | indywidualnie |
Jak długo trwało przeprowadzenie projektu? | 60 min. |
Czego potrzebują twoi uczniowie? | papierowe talerzyki lub kartki z bloku technicznego, zdjęcia domu/miasta/kraju itp., artykuły piśmiennicze, pinezka, kawałek gumki do ścierania lub plasteliny |
Projekt 2: Make your own tornado (Our World 5, Unit 1)
Projekt miał na celu rozmowę z uczniami na temat różnych ekstremalnych warunków pogodowych oraz zintegrowanie języka angielskiego z małym eksperymentem. Oprócz tornada wykonaliśmy również lampkę nocną, wg pomysłów uczestników projektu. Ich zadaniem było opisanie poszczególnych kroków doświadczenia oraz wyciągnięcie wniosków w języku angielskim.
W jakiej grupie wiekowej robiłam ten projekt? | 11-12 lat, V klasa SP |
W jaki sposób pracowaliśmy? | w parach |
Jak długo trwało przeprowadzenie projektu? | 45 min. |
Czego potrzebują twoi uczniowie? | szklany słoik, woda, płyn do mycia naczyń, dużo brokatu w różnych kolorach |
Projekt 3: Our Senses (Our World 3, Unit 4)
Projekt “Our Senses” miał na celu utrwalenie słownictwa związanego ze zmysłami oraz zachęcenie uczniów do mówienia na temat odczuć sensorycznych związanych z różnymi produktami (zgadywanie po dotyku, wąchanie oraz odsłuchiwanie dźwięków). Uczestnicy projektu, zostali poinformowani o celach, a następnie sami przygotowali różnego rodzaju zagadki dla siebie nawzajem. Każdy z nich występował również w roli prezentera, który prowadził swój quiz w języku angielskim. Pod koniec projektu stworzyliśmy również pisemne podsumowanie w tabeli, opisując kolejno rzeczy/produkty, w zdaniach: I touch … / I smell … / I hear … / I taste … .
W jakiej grupie wiekowej robiłam ten projekt? | 9-10 lat, III klasa SP |
W jaki sposób pracowaliśmy? | grupowo |
Jak długo trwało przeprowadzenie projektu? | 60 min. |
Czego potrzebują twoi uczniowie? | produkty spożywcze, kubeczki, woreczki, przemioty użytku codziennego, zeszyt |
Projekt 4: Our Avocado Band (Our World 5, Unit 3)
Projekt “Our Avocado Band” miał na celu zintegrowanie grupy i przedstawienie jej pod postacią zespołu muzycznego. Każdy z uczestników wcielił się w innego artystę: saksofonistę, skrzypaczkę oraz perkusistkę. Dodatkowo zadaniem uczniów było opisanie stylu muzycznego jaki reprezentują, przedstawienie utworów, dźwięków, melodii oraz grupy odbiorców. Dzięki temu uczestnicy utrwalili słownictwo oraz struktury poznane przy okazji rozdziału 3. Na koniec, mieli wspólnie zagrać koncert i porozmawiać ze swoimi fanami. Słowo “Avocado” zostało dołożone do projektu jako inwencja twórcza i zostało symbolem zespołu.
W jakiej grupie wiekowej robiłam ten projekt? | 11-12 lat, V klasa SP |
W jaki sposób pracowaliśmy? | grupowo |
Jak długo trwało przeprowadzenie projektu? | 75 min. |
Czego potrzebują twoi uczniowie? | kartki, artykuły piśmiennicze, zdjecia uczestników wydrukowane w formacie A4 z imitacją posiadanego instrumentu, podręcznik jako materiał źródłowy |
Kurs dla szkół językowych Our World poleca się jako kompan do pracy projektowej i wsparcia metody CLIL!!
Więcej o kursie oraz zasoby dla nauczyciela znajdziesz TUTAJ
Autorka: Paulina Boruc-Bartkiewicz
Cześć! Nazywam się Paulina Boruc-Bartkiewicz i jestem zarówno właścicielka jak i lektorką języka angielskiego w Centrum Języków Obcych Sherlock. Jestem ambitną, pozytywną oraz pełną energii osobą, która całe życie do czegoś dąży i na całe swoje życie ma jakieś dalekosiężne plany. Ukończyłam studia magisterskie na kierunku filologia angielska, ze specjalizacją nauczycielską, oraz studia podyplomowe na kierunkach polityka i zarządzanie oświatą, oraz psychologia pozytywna. Kocham uczyć, czerpię z tego ogromną satysfakcję. Uważam to za swoją pasję i jednocześnie życiową misję. Z nauczycielami dzielę się wiedzą oraz doświadczeniem na profilu FB @angielskinaglowie.