Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




Rozgrzewka, słownictwo i gramatyka – jak to ugryźć z serią „Look”

BLOG

Jako lektor wiem, że angażujący warm-up jest podstawą udanych zajęć. Jedną z głównych, jeśli nie najważniejszą funkcją rozgrzewki językowej jest więc funkcja motywacyjna – przykucie uwagi uczniów i rozbudzenie ich zainteresowania, a nade wszystko wywołanie w nich poczucia sukcesu i wiary we własne siły. Sukcesem natomiast jest umiejętność używania języka w celach komunikacyjnych oraz przekazania konkretnych treści.

 

Obejrzyj webinar pt.: „Look” oczami Julii Khmilko

 

Rozgrzewka językowa

Na etapie początkowym rozgrzewkę językową wypełniają w zasadzie dryle językowe: leksykalne, gramatyczne i fonetyczne realizowane w miarę możliwości w postaci gier i zabaw.

Poniżej kilka sposobów na rozruszanie uczestników zajęć, które pomogą im zanurzyć się w języku od pierwszej minuty!

  • Kto pierwszy, ten lepszy!

Do tej zabawy potrzebujemy buzzerów, które można kupić w wielu sklepach internetowych i stacjonarnych. Dzielimy uczniów na dwie drużyny, które ustawiają się kolejno przy swoim brzęczku.

Nauczyciel zadaje pytanie, związane z przerabianym słownictwem, bądź strukturami gramatycznymi.

Uczeń, który pierwszy naciśnie przycisk, odpowiada na pytanie. Jeśli odpowie poprawnie – jego drużyna zdobywa punkt. Jeśli nie, pytanie przechodzi na gracza z drużyny przeciwnej.

Dobra zabawa, śmiech i emocje gwarantowane! Choć gra wymaga zakupu buzzera, warto w niego zainwestować, ponieważ będzie nam służyć zapewne przez długi czas, podczas kolejnych zajęć językowych. Dzieciaki naprawdę lubią tego rodzaju gry, ponieważ wprowadzają elementy zdrowej rywalizacji, ale też kooperacji – każdy chce zdobyć punkt dla swojej drużyny.

  • Kapusta

Na kartkach piszemy z dziećmi słówka lub zdania do uzupełnienia i robimy dużą ‚kapustę’ z tych kart. Siedząc w kole, podajemy sobie ‚kapustę’ w takt muzyki, gdy muzyka się zatrzyma albo nauczyciel powie STOP, dziecko, które ma ‚kapustę’ w ręku, bierze jedną kartkę i układa lub uzupełnia zdanie. Gra się toczy do ostatniej kartki.

 

Słownictwo

Po rozgrzewce przechodzimy bezpośrednio do słownictwa. Nauka przez zabawę jest najbardziej naturalnym sposobem na utrwalenie nowego słownictwa przez dzieci. Jakie są moje sposoby? Na początku rozdziałów zawsze są nowe słowa, które wprowadzam za pomocą kart obrazkowych i tak zwanych ‘word cards’. Zawsze czytamy napisy chórem i łączymy kartę z obrazkiem.

  • Papier, kamień, nożyce

Kiedy dzieci znają znaczenia poszczególnych wyrazów i wszystkie słówka są dopasowane, rozkładam flashcardy ze słówkami w dwa rzędy i gramy w Rock Paper Scissors, dzieciaki kontra lektor. Kto wygrywa, przekłada pionek na kartę obrazkową i nazywa ją, albo układa zdanie. Gra się toczy aż flashcardy się nie skończą.

  • Chrupkowe bingo

Stare dobre bingo w nowej odsłonie. Dla dzieci przygotowuję zestaw plansz Bingo ze słówkami do zabawy, mam też chrupki — i zaczynamy! Dzieci losują słówko, czytają i kładą chrupka na to słówko. Po zabawie mogą zjeść chrupki, które zdobyli. 

  • Magnetyczne słówka

Do zabawy będziemy potrzebować zestawu liter, mogą to być literki z magnesami, albo nawet napisane, czy wydrukowane. Dzieci dzielimy na drużyny i ich zadaniem jest ułożyć słówko, które wypowiadam.

 

Gramatyka

Gramatyka języka angielskiego nie należy do ulubionych tematów uczniów. Mam jednak propozycję, jak pokazać dziecku sens gramatyki i przede wszystkim, jak używać jej poprawnie.

  • Money, Money, Money

Po wprowadzeniu struktur gramatycznych przechodzimy do ich używania w praktyce. Mam do tej zabawy zestaw pieniędzy kupionych w sklepie albo wydrukowanych. Układam na podłodze kartki, na których wcześniej napisałam np. zaimki pionowo, have got i has got poziomo, pomiędzy rozkładam flashcardy, pod flashcardami układam pieniądze, np. 10, 60, 100. Zadaniem dzieci jest ułożyć zdanie z odpowiednim zaimkiem i formą gramatyczną have got i zdobyć punkty w formie pieniądza.

Więcej pomysłów na użycie fake money oraz waluta NGL POUNDS!

 

  • Stepping stones

Na dużych kartkach piszę zdania, rozcinam je na oddzielne słówka, rozkładam na podłodze. Dzieci siadają po jednej stronie i ich zadaniem jest przejść na przeciwną stronę, układając zdanie i stając na kartkach, na tak zwanych ‘stones’.

 

Więcej o serii LOOK dowiesz się TUTAJ

Kontakt do przedstawicieli biznesowych NGL

 

 

Autorka: Julia Khmilko — metodyk w szkole partnerskiej NGL,  Lingua Kids Club w Warszawie