Lekcja języka to złożony system, w którym wiele czynników wpływa na ostateczny kształt zajęć. Lektor musi wziąć pod uwagę swoich uczniów, własne możliwości i preferencje, a także program, który ma zrealizować, a następnie połączyć wszystkie te elementy tak, by osiągnąć cel. Okazuje się, że to zadanie wcale nie musi być tak proste, jak może się początkowo wydawać.
Celem lektora jest zazwyczaj przygotowanie maksymalnie ciekawych, angażujących i rozwijających zajęć. Często trudno jest jednak znaleźć wspólny grunt pomiędzy tym, czego potrzebujemy my jako lektorzy (sukcesu w postaci doskonałych wyników naszych podopiecznych, poczucia kompetencji) oraz czego oczekują nasi uczniowie (dobrej zabawy, ciekawych aktywności).
Podejmując decyzję dotyczącą sposobu, w jaki zaprezentujemy materiał naszym uczniom i poprowadzimy w konsekwencji całą lekcję, wychodzimy od siebie. To w końcu lektor będzie kapitanem całej lekcji, więc ważne jest, by czuł się w niej komfortowo.
Za moment przyjrzymy się bliżej zależnościom pomiędzy metodyką a potrzebami lektora i uczniów. Przygotuj więc kartkę i długopis!
Aby przygotować zrównoważoną i dopasowaną do potrzeb wszystkich zainteresowanych lekcję warto przyjrzeć się trzem obszarom:
Moje mocne strony i potrzeby
- Zastanów się, co sprawia, że uczniowie lubią Twoje lekcje?
- W jakiego rodzaju aktywnościach czujesz się najpewniej, a których unikasz?
- Czy są jakieś obszary, w których chcesz się bardziej rozwinąć?
- Jak sobie radzisz z wychodzeniem w kierunku potrzeb uczniów?
- Czy masz w sobie dozę elastyczności, czy jesteś raczej zwolennikiem trzymania się określonego z góry planu?
Mocne strony i potrzeby moich uczniów
- Czego potrzebują Twoi uczniowie, by skutecznie przejść przez dany etap edukacyjny?
- Czy mają jakieś braki, któreś sprawności językowe idą im gorzej?
- Jakie aktywności lubią?
- Czy sami wychodzą z inicjatywą i proponują ulubione zadania?
- A może Twoi uczniowie potrzebują większej motywacji w kierunku samodzielnego tworzenia wypowiedzi?
Sposoby i narzędzia nauczania języka
- Z jakich metod i sposobów korzystasz podczas zajęć?
- Czy ostatnio pojawiła się na Twoich zajęciach jakaś nowość, czy korzystasz wyłącznie ze starych i sprawdzonych rozwiązań?
- Które z metod nauczania języka uważasz za wartościowe i adekwatne do wieku Twoich uczniów?
- Jakich nowości edukacyjnych jeszcze nie udało Ci się wypróbować?
Odpowiedzi na powyższe pytania możesz wypisać na kartce w trzech kolumnach. Następnie poszukaj punktów wspólnych lub takich, które się stykają. Odpowiedź na zadane w tytule artykułu pytanie znajdziemy właśnie tam, gdzie mocne strony nauczyciela i uczniów oraz właściwe sposoby ich wykorzystania nakładają się na siebie.
Oczywiście taka tabela będzie różnić się w zależności od grupy. Uczniowie charakteryzujący się większą potrzebą ruchu będą uczyć się lepiej, gdy lekcja będzie zawierała sporo elementów ruchowych. Grupa zdominowana przez uczniów kreatywnych może za to lepiej reagować na zadania polegające na odgrywaniu ról czy tworzeniu prac projektowych.
Oczywiście nie chodzi o to, by ograniczać się wyłącznie do jednego rodzaju zadań, które wskazało nam nasze ćwiczenie. Raczej chcemy przeznaczyć w ramach zrównoważonego planu zajęć więcej miejsca na ten wybrany rodzaj aktywności, który uwzględnia mocne strony lektora i uczniów. Dzięki takiemu wyważeniu elementów lektor będzie czuł się pewnie podczas zajęć, a grupa pozostanie zmotywowana dzięki wykorzystaniu ich preferencyjnych umiejętności.
Po więcej inspiracji i materiałów metodycznych — zaglądaj do naszego NewsletteraNGL!
ZAPISZ SIĘ!
Autorka: Ola Marchwian
Metodyk NGL, autorka bloga i podcastu Metodyka Języka. Prowadzi szkolenia i webinary oraz wspiera właścicieli małych szkół językowych w prowadzeniu biznesu. Fanka uczenia w ruchu i recyklingu materiałów edukacyjnych. Prywatnie mama niesfornego bobasa i właścicielka jeszcze bardziej niesfornego kota. Gdyby mogła, całymi dniami uprawiałaby zimowe sporty.