Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




Większość uczniów dorosłych zgłaszających się na kursy do naszej szkoły językowej, stanowczo podkreśla, że podstawowym celem ich nauki jest to, by „wreszcie mówić”. Często towarzyszą temu prośby o wsparcie w przełamaniu blokady językowej oraz sygnalizowanie niechęci do gramatyki i wypełniania „zadań z luką”, które przywołują niezbyt przyjemne wspomnienia ze szkoły. Jak się za to zabrać? Jak trenować na zajęciach komunikację, dbając o to, by uczniowie mogli obserwować progres, rozbudzić się po ciężkim dniu pracy i czerpać radość z nauki języka? Oto parę pomysłów stworzonych na podstawie podręcznika Outcomes od National Geographic Learning.

Pobierz katalog i poznaj Outcomes

 

 

Obejrzyj webinar „Outcomes oczami Basi Kuleszy-Gulczyńskiej”

 

ASK A QUESTION

Uczniowie dorośli, podobnie jak młodzież, bardzo szybko odczuwają potrzebę wykorzystywania języka do przekazywania informacji, zabierania głosu i wyrażania swojego zdania. Dlatego zajęcia z osobami w tym wieku zazwyczaj zaczynam od cyklu pytań o osobiste doświadczenia i opinie, wprowadzających zagadnienia leksykalne lub gramatyczne, którymi będziemy się zajmować. Podręczniki Outcomes zawierają takie prowokujące do dyskusji pytania właściwie na początku każdej sekcji.

Są grupy, w których wystarczy rzucić interesujący temat, a wywołana nim dyskusja mogłaby nie mieć końca. Nie wszędzie jednak pytanie odczytane z podręcznika będzie wystarczająco angażujące.

Jak wtedy zachęcić uczniów do mówienia?

  • Losowanie – można do takiego losowania wykorzystać Wordwall, samodzielnie wykonany diagram 6×6 pól lub nawet zwykłe paski – chodzi o to, by dobór pytania był losowy, i by do jego wybrania potrzebne było wykonanie jakiejś czynności. To, że trudno przewidzieć, jakie pytanie dostaniemy, zbliża sytuację lekcyjną do realnej – w końcu rozmówcy w rzeczywistości rzadko zadają pytania, czytając je z kartki i wywołując po kolei do odpowiedzi osoby, które znajdują się w pokoju.
  • „Bitwa na śnieżki” – możemy też odwrócić cały proces, a przy okazji – poćwiczyć zarówno umiejętność pisania, jak i mówienia. Zachęcamy uczniów, by zapisali na kartkach odpowiedzi na pytania, a następnie zwinęli kartki w kulkę. Jeśli grupa jest energiczna i skłonna do zabawy, możemy użyć kulek do przeprowadzenia prawdziwej bitwy na śnieżki – uczestnicy mogą przez określony czas rzucać w siebie kartkami (wielu dorosłym spodoba się ta aktywność!). Po upływie tego czasu mają za zadanie chwycić jedną kulkę, otworzyć ją, przeczytać odpowiedź i spróbować zgadnąć, do którego członka grupy należy (oraz uzasadnić swoją odpowiedź). W wersji mniej ruchowej – kulki możemy po prostu losować ze wspólnej puli.
  • Role playing – niektórzy kursanci, z różnych powodów, nie są szczególnie pewni do mówienia o sobie i swoich opiniach – rozwiązaniem może być wtedy wcielenie się w zupełnie inną osobę – np. przedstawioną na zdjęciu w podręczniku. Czy pan ze zdjęcia otwierającego temat Eating w Outcomes Intermediate chętniej je w domu, czy w restauracji? Dlaczego? Dlaczego tak myślisz? – dużo miejsca do dyskusji, bez konieczności zagłębiania się we własne doświadczenia.

SPEAKING/WRITING PROMPTS

Który nauczyciel nigdy nie usłyszał rozpaczliwego „Ale o czym ja mam tu mówić/pisać?” (wersji bardziej optymistycznej, bo przynajmniej obcojęzycznej: „I don’t know” albo „I have no idea”)? Nie na każdy temat mamy opinię i ochotę się wypowiedzieć, nie zawsze mamy pomysł, jak odpowiedzieć nawet po polsku. Tu z pomocą przyjdą niezawodne speaking prompts.

  • Kostki – na kostkach (np. zwykłych drewnianych sześciennych klockach) możemy nakleić słowa lub zwroty do wykorzystania albo elementy struktury gramatycznej. Zamiast prosić standardowo o „ułożenie zdań z wyrazami z ramki”, zachęcamy do rzucenia kostką, która podpowiada np. osobę, konkretny czasownik i np. przysłówek, dzięki czemu łatwiej poradzić sobie ze stworzeniem na szybko przykładowego zdania.
  • Obrazki z bonusem – opis obrazka to ćwiczenie pojawiające się niemal na każdym egzaminie językowym. Często jednak uczniowie nie wiedzą nawet, od czego zacząć taki opis, czasem też – korzystają tylko z dobrze utrwalonego już słownictwa, nawet jeśli nam zależy na tym, by przećwiczyli konkretne zwroty lub strukturę.

 

Co z tym zrobić?

Wystarczy przygotować obrazki i zapisać pod nimi np. o 5 słów lub zwrotów, których opisujący musi użyć w swojej wypowiedzi. Dzięki temu możemy na nią wpłynąć i zachęcić do wykorzystywania nowo poznanego materiału. Level up? Pozwólmy uczniom samodzielnie przygotować takie karty dla koleżanek i kolegów. Mogą wybrać słowa oczywiste lub takie, które zupełnie się z danym obrazkiem nie kojarzą – wtedy dopiero będzie trzeba kombinować!

ODKRYWANIE

I młodsi, i starsi uczniowie angażują się dużo bardziej w treści, które mogą samodzielnie odkrywać. Dlatego warto zapewniać im nawet małe okazje do tego, by czegoś poszukać, coś odgadnąć lub czegoś się domyślić – potem chętnie przekonają się, czy ich przypuszczenia były słuszne.

  • Puzzle z plusem – każdy rozdział w podręczniku Outcomes rozpoczyna się wspaniałą fotografią z zasobów National Geographic.

Można ją wykorzystać, tworząc układankę, a równocześnie – bank ciekawych pytań, stworzonych przez uczniów. Wystarczy odbić kartkę na ksero i rozciąć na kawałki (można zrobić to celowo tak, by na podstawie kawałków nie było oczywiste, co przedstawia zdjęcie) – zadaniem uczniów będzie przyjrzenie się swojemu kawałkowi/swoim kawałkom, domyślenie się, jaki temat może wprowadzać zdjęcie z takim elementem, i napisanie na odwrocie pytania dotyczącego tego tematu. Potem mieszamy wszystkie fragmenty, losujemy pytania i odpowiadamy na nie, budując z puzzli obraz, i sprawdzamy, jak dalece trafne były nasze przypuszczenia.

  • O czym poczytamy/posłuchamy? – zanim przystąpimy do lektury lub słuchania tekstu, warto wykorzystać jego tytuł lub nagłówek i np. zachęcić uczniów do napisania 3-4 zdań, które mogłyby pojawić się w tekście pod takim tytułem. Można się umówić nawet na symboliczną nagrodę dla osoby, której zdanie rzeczywiście w tekście się znajdzie. Można też wspólnie stworzyć bank słów, których pojawienia się w tekście spodziewamy i przyznawać sobie punkty za każde poprawne trafienie. Zaangażowanie gwarantowane!

 

Pracując z dorosłymi, warto przede wszystkim brać pod uwagę ich specyficzne potrzeby – akcent na komunikację, potrzebę śledzenia progresu, wypowiedzenia się i bycie wysłuchanym, a także – świadomość tego, że język to narzędzie poznawania innych ludzi i świata. Równocześnie – warto pamiętać, że dorośli uczniowie, tak naj najmłodsi – lubią się bawić, realizować i odkrywać to, co nowe i nieznane – żeby osiągnąć swoje Outcomes, warto im w tym pomóc.

 

✔️ Poznaj OUTCOMES

✔️ Kup OUTCOMES w naszym sklepie

 

 

 

Autorka: Barbara Kulesza-Gulczyńska

Metodyczka w Szkole Językowej PAPUGA w Poznaniu, trenerka FamilyLab. Lektorka z niemal dziesięcioletnim doświadczeniem w pracy ze wszystkimi grupami wiekowymi. Z wykształcenia polonistka, od niedawna także nauczycielka języka polskiego jako obcego. Opiekuje się zespołem ponad trzydziestu lektorów, wspiera ich w codziennej pracy i uczy się od nich każdego dnia. W wolnych chwilach lata na miotle (jest zawodniczką poznańskiej drużyny quadballa) i pielęgnuje bullet journal.