Chcielibyśmy poznać, kim jesteś?




Przedszkolak na angielskim, czyli dlaczego warto pracować z podręcznikiem NGL?

BLOG

Jednym z największych wyzwań pracy w przedszkolu, jest skupienie uwagi uczniów na czas prowadzonych przez nas zajęć. Aby to osiągnąć, należy stworzyć takie warunki, które będą podtrzymywały naturalną ciekawość dziecka. Nasi najmłodsi uczniowie jeszcze nie wiedzą, czy chcą się uczyć języka angielskiego, ale są otwarci na nowe wyzwania. Na szczęście dla przedszkolaków, o warunki do twórczego poznawania świata nietrudno na lekcji języka obcego.

 

 

Przedszkolak na angielskim – klucz do sukcesu

Niejednokrotnie słyszałam, że mam fajną pracę, bo całymi dniami tylko się bawię. Faktycznie, staram się, żeby dzieci dobrze się bawiły na moich lekcjach, ale sama nie mam zbyt wielu możliwości na relaks w tym czasie. Przedszkolaki koncentrują się na konkretnej aktywności na krótko, przez co kluczem do sukcesu jest zróżnicowanie zadań pod względem aktywności i czasu ich trwania. Co kilka minut zmieniam rodzaj ćwiczenia i proponuję kolejne pomoce dydaktyczne. Zaplanowanie i przygotowanie materiałów do angażującej lekcji dla przedszkolaków trwa zazwyczaj dużo dłużej, niż trwają same zajęcia, dlatego warto pomagać sobie na wiele sposobów.

 

Podręcznik do angielskiego w przedszkolu? – hit czy kit?

Praca z podręcznikami znacznie ułatwia mi proces planowania. Od kilku lat zawsze wybieram podręcznik dla grup przedszkolnych. Często spotyka się to z początkową niechęcią ze strony rodziców – jak to możliwe, że mój 3-latkek będzie korzystał z podręcznika? Nie dość, że jest to możliwe, to jeszcze bardzo lubiane przez dzieci. Moi uczniowie czerpią radość z posiadania swoich własnych książek i chętnie uczą się z nich korzystać.

Dla mnie ważniejsze od samego posiadania podręczników jest wsparcie przewodnika metodycznego, gotowych planów zajęć, czy dodatkowych zasobów od wydawnictwa, chociażby multimedialnych. Należę do nauczycieli, którzy lubią tworzyć własne materiały i urozmaicają roczny plan pracy o nowe pomysły, więc może Was zdziwić, że lubię korzystać z tzw. gotowców, ale to właśnie dzięki takiej bazie mam solidny fundament moich planów dydaktycznych. Nie muszę się martwić, że przy natłoku zadań o czymś zapomnę, a dzięki takiemu zbiorowi mam więcej czasu na zaplanowanie dodatkowych aktywności i projektów w ciągu roku szkolnego.

Poza bazą dydaktyczną ważna jest też baza materiałów urozmaicających zajęcia. Nie raz lekcję uratowała mi moja nauczycielska torba, która kryje masę skarbów pozwalających na przywrócenie skupienia uwagi przedszkolaków. Znajdziecie tam zabawkową wędkę czy mikrofon, zestaw flashcards, woreczek z grochem, packi na muchy, wygłodniałego potworka i wiele więcej akcesoriów, które angażują dzieci do udziału w zajęciach.

Dużym ułatwieniem pracy nauczyciela jest dostępność materiałów multimedialnych na stronie wydawnictwa. Znalezienie wartościowych treści samemu nie stanowi dużego problemu, ale zdecydowanie lepiej, kiedy ten czas można zaoszczędzić. Ja akurat korzystam z podręcznika Look and See i wszystkie materiały mam dostępne w jednym miejscu https://eltngl.com/sites/look-and-see/teacher-resources.  Coraz więcej przedszkoli korzysta z tablic interaktywnych lub projektorów, a dzieci bardzo chętnie oglądają klipy, które nawiązują do lekcji. Tylko w tym miesiącu, poza klipami video do podręcznika NGL, udało nam się przenieść do puszczy, aby obejrzeć, co robią żubry przy okazji tematu o leśnych zwierzętach, a także podpatrzeć co robią renifery, kiedy rozpoczęliśmy tematy świąteczne.

 

Mixed ability groups w przedszkolu – praca projektowa z National Geographic Learning

Grupy przedszkolne zazwyczaj podzielone są ze względu na wiek dzieci, co zdecydowanie ułatwia planowanie aktywności na zajęcia języka angielskiego. Dużo łatwiej jest nam wówczas dobrać materiały czy typ gier i zabaw. Ale co zrobić, kiedy nasza grupa jest mieszana wiekowo lub bardzo zróżnicowana pod względem poziomu językowego?

Idealnym sposobem na zaangażowanie uczniów w wieku 3-6 lat jest praca projektowa. Kiedy tylko mogę, staram się tak urozmaicić plan roczny, aby dzieci miały okazję zaangażować się w kreatywne poznawanie świata. Naturalna ciekawość dzieci sprawia, że z chęcią podejmują takie wyzwania, a zajęcia języka angielskiego stają się wielokierunkowe. Już wkrótce będziemy tworzyć naturalne karmniki dla ptaków, nauczymy się rozpoznawać ślady zwierząt na śniegu, a także wykonamy eksperymenty z lodem. Tak więc przedszkolaki przede wszystkim otrzymują warunki, w których będą mogły zdobyć nową wiedzę, a niejako „przy okazji” poznają odpowiednie angielskie słownictwo.

 

 

 

Jeśli nie tylko angielski, to co? – podejście holistyczne z NGL

Nasuwa się tutaj wniosek, że prowadząc zajęcia dla przedszkolaków, nie tylko przekazujemy im treści językowe, ale skupiamy się na holistycznym podejściu. Sukcesem edukacyjnym staje się sytuacja, w której to, o czym rozmawiamy na lekcji, ma odzwierciedlenie w świecie zewnętrznym, a dzieci są w stanie wykorzystać zdobytą wiedzę poza klasą. Uczenie ‘tylko’ języka obcego w przypadku najmłodszych uczniów to zdecydowanie za mało, aby utrzymać ich uwagę przez 30 minut. Dzieci w wieku przedszkolnym naturalnie chłoną nie tylko nowe zwroty językowe, ale wszelkie treści, jakie im przekazujemy, więc podejście całościowe wydaje się idealnym rozwiązaniem dla obu stron. Dzieci otrzymają od nas warunki, w których łatwo będzie im przyswoić nową wiedzę, a my będziemy zdecydowanie bardziej zadowoleni z przebiegu przeprowadzonych zajęć. Więcej o tym, dlaczego ucząc angielskiego możemy przekazywać wiedzę z innych dziedzin przeczytacie w informatorze do podręcznika Look and See.

Wydawać by się mogło, że nauczyciel języka angielskiego w przedszkolu tylko bawi się z dziećmi, ale okazuje się, że pedagodzy umiejący skupić uwagę przedszkolaków, to ludzie wielu talentów. Tak długo, jak tylko używamy języka angielskiego, możemy przekazywać dzieciom wiele angażujących treści i stwarzać środowisko do rozwoju nie tylko językowego, ale całościowego. Genialnie pomagają nam w tym tytuły od wydawnictwa National Geographic Learning.

Jeśli chcielibyście dowiedzieć się więcej o ofercie National Geographic Learning dla przedszkola — zapraszamy do kontaktu z naszymi konsultantami biznesowymi.

Możecie także pobrać katalog  i poczytać o tytułach dla przedszkolaków i innych grup wiekowych!

ZAPRASZAMY!

 

 

 

Daria Powałowska — Od ponad 7 lat pracuję na stanowisku metodyka nauczania języka angielskiego i dyrektora przedszkola dwujęzycznego. Jestem zwolenniczką niecodziennych rozwiązań i edukacji alternatywnej. W przedszkolach wdrażam kreatywne projekty, które bazują na myśleniu komputacyjnym. Jestem trenerką LEGO Education STEAM dla przedszkoli, edukatorką National Geographic Learning oraz trenerką umiejętności społecznych (TUS). Bardzo lubię inspirować i zachęcać innych do działania, jestem autorką bloga hummingbirdels.blogspot.com oraz książki z materiałami dla nauczycieli języka angielskiego. Prywatnie jestem mamą super chłopaka i właścicielką dwóch szalonych czworonogów.