Gdy Rodzic oczekuje poprawy ocen w szkole, a Ty nie chcesz iść na łatwiznę i pracować z podręcznikiem używanym przez kursantów w placówkach publicznych – stajesz przed trudnym zadaniem. Ewa Szcząchor z Biłgoraja opowiada o tym, dlaczego Wonderful World, kurs dla dzieci od National Geographic Learning, został wybrany jako najlepsze narzędzie do łączenia oczekiwań Rodziców, uczniów i lektorów.
Prosimy opowiedzieć jak powstała Pani szkoła językowa?
Nasza szkoła językowa FILOLOG działa już trzeci rok. Rozpoczęliśmy działalność w 2017 r. z myślą o wszystkich grupach wiekowych, jednak dość szybko okazało się, że największym zainteresowaniem cieszą się w naszym mieście kursy językowe dla dzieci w wieku przedszkolnym, wczesnoszkolnym oraz szkolnym.
Obecnie prowadzimy w zasadzie wyłącznie kursy języka angielskiego dla dzieci w wieku od 2 do 14 lat oraz kursy in-company w firmach, co podyktowane jest potrzebami lokalnego rynku.
Czym zajmowali się Państwo, zanim zaczęli prowadzić szkołę językową?
Przed założeniem szkoły oboje z mężem pracowaliśmy w szkole państwowej, w liceum. Moje wcześniejsze doświadczenia były związane także ze sprzedażą eksportową. Już w trakcie studiów miałam przyjemność pracy w renomowanej szkole języka angielskiego w dużym mieście, przez krótki okres pracowałam również ze studentami lingwistyki stosowanej na UMCS w Lublinie. Podobnie jak wielu nauczycieli języków obcych zajmowałam się też tłumaczeniami.
Dlaczego wybrali Państwo podręcznik National Geographic Learning?
W pierwszym roku działalności zdecydowaliśmy się na pracę bezpodręcznikową, bazującą na ogólnodostępnych materiałach i programach multimedialnych. Opracowanie zajęć, szukanie odpowiednich materiałów było jednak zbyt czasochłonne. Chętnych przybywało, nastąpiła konieczność zatrudnienia kolejnych lektorów. Wtedy podjęliśmy decyzję o tym, że poszukamy podręcznika, który będzie stanowił bazę do prowadzenia naszych kursów i przyczyni się do ujednolicenia sposobu prowadzenia zajęć. Zależało nam, by zajęcia miały ten sam standard, niezależnie od lektora. Jako metodyk szkoły przeanalizowałam egzemplarze okazowe chyba wszystkich dostępnych na rynku serii najbardziej cenionych wydawnictw. Wybór padł początkowo na serię Our World, doskonale sprawdzającą się w pracy z dziećmi, które miały wcześniej kilkuletni kontakt z językiem angielskim. Our World to seria dość obszerna i materiał w jej dalszych częściach jest naprawdę wymagający. Zauważyliśmy jednak u nas pewną tendencję, za którą – chcąc nie chcąc – należało podążać. Mianowicie począwszy od 3–4 klasy SP, trafiało do nas coraz więcej dzieci, które miały problemy z angielskim w szkole. Dlatego też sporo rodziców oczekiwało od nas nawiązywania do treści gramatycznych, które dzieci poznawały na co dzień w szkole, celem usystematyzowania, wyjaśnienia i utrwalenia materiału. Absolutnie odrzuciliśmy koncepcję realizowaną przez część szkół, polegającą na pracy z podręcznikami szkolnymi. Powróciliśmy więc do poszukiwań takiej serii, która sprawi, że wilk będzie syty i owca cała. Krótko mówiąc, potrzebowaliśmy takich podręczników, które materiałem gramatycznym nawiązywać będą do treści szkolnych, a jednocześnie umożliwią pracę nad tym, co leżało u podstaw naszych założeń – nad komunikacją w języku obcym. Okazało się, że seria Wonderful World w 100% zaspokoiła nasze potrzeby w tym względzie.
Czy mogą Państwo wymienić kilka rzeczy, które szczególnie podobają się uczniom? Które zadania dzieci szczególnie lubią wykonywać?
Najmocniejsze strony serii Wonderful World to: świetnie opracowane Grammar Booki, które można wybrać jako alternatywę dla standardowych Work Booków, fenomenalny materiał wizualny i zdjęcia, na których podstawie można tworzyć nawet odrębne zajęcia, realizując przy okazji jeden z elementów egzaminacyjnych, czyli opis obrazka. Istotnym atutem są też krótkie filmy poruszające ważne kwestie codzienne i interesujące problemy, które dają kursantom poczucie, że są oni w stanie zrozumieć materiały autentyczne i o nich porozmawiać. Listę zalet zamykają zadania z pytaniami praktycznie po każdej lekcji, które zachęcają do użycia poznanego materiału w trakcie grupowej konwersacji. U nas w szkole wykorzystujemy te pytania jako zagadnienia kluczowe podsumowujące dany rozdział. Kursanci i rodzice mają konkretne i namacalne zestawy pytań, na które ich pociecha potrafi udzielić odpowiedzi.
A co mówią rodzice uczniów o podręczniku, z którego uczy się ich dziecko?
Opinia rodziców jest dla nas bardzo ważna. Często mówią oni, że dziecko zaczyna lepiej radzić sobie w szkole, dzieli się z nimi oraz z rodzeństwem ciekawostkami, które poznaje dzięki materiałom National Geographic Learning na naszych zajęciach.
Jak postrzegają serię lektorzy, którzy uczą z pomocą tego kursu?
Nasi lektorzy bardzo cenią sobie pracę z serią Wonderful World. Każde zajęcia są dokładnie rozpisane, Lesson Planner zawiera mnóstwo ciekawych, gotowych pomysłów i wskazówek. Mamy również dostępny podręcznik oraz ćwiczenia w wersji cyfrowej, które od czasu do czasu technologicznie uatrakcyjniają nasze zajęcia. Jeśli zdarzy się zapomnieć płyty DVD, materiał audio i wideo dostępny jest na stronie internetowej i możliwy do odtworzenia online. I kolejna bardzo ważna rzecz: można zrealizować materiał z podręcznika w trakcie 60 jednostek lekcyjnych, bez stresu i bez gonienia z programem.
Jeśli ktoś się jeszcze waha – co mogłoby go przekonać do wyboru podręczników Wonderful World?
Serię Wonderful World szczerze polecam wszystkim, którzy szukają kompromisu pomiędzy chęcią realizacji treści CLIL a jednoczesnym i regularnym odnoszeniem się do treści szkolnych. Do momentu poznania serii Wonderful World myślałam, że jest to możliwe tylko dzięki stworzeniu własnego autorskiego programu, na co nie wszyscy lektorzy mają czas w natłoku zajęć. Dlatego Wonderful World jest tak miłym zaskoczeniem.
Odwiedź profil szkoły Filolog na Facebooku!
Pobierz przykładowe rozdziały wszystkich poziomów Wonderful World tutaj!